Selasa, 11 Julai 2017

‘Anwar tegur penyelewengan 1MDB sejak 2011 lagi’

KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR : Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah memberi amaran tentang kewujudan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai satu muslihat untuk menyelewengkan wang negara sejak tahun 2011 lagi, kata Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Menurut Presiden KEADILAN itu, siasatan terhadap skandal berbilion ringgit 1MDB bukanlah satu campur tangan asing.

“Isu 1MBD bukan fitnah, bukan juga mainan kuasa asing. Ini kerana DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim) sudah buat teguran di Parlimen sejak 2011 lagi bahawa ia menyediakan suatu lompong yang besar untuk dana awam diselewengkan,” katanya menerusi akaun Facebook beliau.

Beliau membuat kenyataan tersebut sewaktu mengulas video penerangan skandal 1MDB oleh laman Facebook Bebas Anwar yang merumuskan skandal 1MDB dalam 1 minit 41 saat.

Terkini parti-parti pembangkang mendesak Putrajaya membentangkan kertas putih 1MDB di Parlimen untuk memberikan penjelasan kepada orang ramai tentang skandal tersebut.

Gabungan pembangkang juga berikrar untuk memulakan jelajah penerangan seluruh negara tentang penyelewengan USD4.47 bilion (RM19.15 bilion) wang negara itu.

Jelajah itu akan bermula pada 6 Julai ini di Dewan JKKK Penaga, Kepala Batas, Pulau Pinang dan berakhir dengan Himpunan Sayang Malaysia Hapuskan Kleptokrasi pada hujung September.

Tiada ulasan: