Khamis, 27 Julai 2017

'Anak lahir luar nikah boleh bin nama bapa'

 


Dalam satu keputusan penting, Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa seorang anak yang dilahirkan di luar nikah boleh bin nama bapa, dan bahawa fatwa mengenainya oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan tidak mempunyai kuasa undang-undang.

Hakim Datuk Abdul Rahman Sebli, yang menulis keputusan sebulat suara itu, berkata bidang kuasa ketua pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) adalah sivil dan terbatas untuk menentukan sama ada si bapa telah memenuhi syarat-syarat Seksyen 13A (2) Pendaftaran Kelahiran dan Kematian (BDRA).

Ini merangkumi semua kanak-kanak yang dikandung di luar nikah, sama ada Muslim atau bukan Muslim.

Keputusan itu dibuat dalam rayuan yang melibatkan seorang anak berusia tujuh tahun, yang dilahirkan lima bulan dan 24 hari (atau lima bulan dan 27 hari menurut kalendar Qamariah Islam) setelah orang tuanya menikah.

Pada tahun 2003, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa seorang anak yang dikandung di luar nikah ("Anak Tak Sah Taraf") tidak boleh membawa nama ("tidak boleh dinasabkan") orang yang mengaku sebagai bapa kanak-kanak itu, jika dia dilahirkan kurang daripada enam bulan perkahwinan.

Hakim yang terdiri daripada Datuk Abdul Rahman, Datuk Tengku Maimun Tuan Mat dan Datuk Zaleha Yusof, membenarkan rayuan keluarga untuk membawa nama bapa, "MEMK".

Ibu bapanya hanya dirujuk dengan inisial mereka dalam dokumen mahkamah, untuk melindungi identiti kanak-kanak itu.

Dalam membuat keputusan tersebut, Hakim Abdul Rahman berkata ketua pengarah JPN tidak diwajibkan memohon, apatah lagi terikat dengan fatwa yang dikeluarkan oleh badan agama seperti Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.

Kanak-kanak itu didaftarkan dengan JPN dua tahun selepas kelahiran dan semasa berbuat demikian, ibu bapa bersama-sama memohon untuk mempunyai nama MEMK sebagai bapa, tetapi JPN sebaliknya mendaftarkan anak itu sebagai "bin Abdullah".

Baginya (ketua Pengarah JPN) untuk berbuat demikian sama seperti menyerahkan kuasanya di BDRA kepada badan agama, kata hakim itu.

Tiada ulasan: