Rabu, 19 Julai 2017

ADUN PKR P.Pinang puji MRT, persoal projek LRT negeri

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Seorang ADUN PKR Pulau Pinang memuji projek Transit Aliran Massa (MRT) laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) yang dakwanya lebih berbaloi berbanding projek Pelan Induk Pengangkutan negeri (PTMP). 
 
Dr Norlela Ariffin yang menceritakan pengalaman pertamanya menaiki MRT kelmarin dalam masa yang sama melontarkan persoalan mengapa kos yang begitu banyak diperlukan untuk projek transit aliran ringan (LRT) PTMP. 
 
Dalam satu viseo yang dimuatnaik di laman Facebooknya, ADUN Penanti itu berkata: "Saya akan bertanya mengapa Pulau Pinang tidak boleh mempunyai MRT. 
 
"Kenapa LRT yang bernilai RM27 bilion sementara MRT ini, Kajang hingga Sungai Buloh, membelanjakan RM21 bilion untuk 51km, 31 stesen, tujuh stesen pertukaran dan tujuh stesen bawah tanah. Bagaimanakah MRT ini jauh lebih murah?
 
"LRT kami, kami perlu menuntut semula 1,800ha laut dan meminjam RM1 bilion dari China Exim Bank.
 
"Pada penghujung hari, kami melakukan semua yang hanya untuk satu laluan LRT dari Komtar ke Bayan Lepas. Untuk semua itu, untuk apa?" katanya.
 
Tambah Norlela, kawasannya juga tidak termasuk dalam jajaran laluan LRT itu, dan beliau berkata akan membangkitkannya dalam mesyuarat majlis pengangkutan awam.
 
Kos yang dianggarkan RM27 bilion untuk PTMP, yang berdasarkan kajian 2011, disuarakan oleh kerajaan negeri sebagai penyelesaian pengangkutan awam.
 
Dalam pada itu, Pengerusi Majlis Pengangkutan Pulau Pinang yang juga Exco, Chow Kon Yeow berkata bulan lalu bahawa kos PTMP telah meningkat kepada RM46 bilion selepas beberapa komponen telah ditambah.
 
Semalam sebagai respon kepada video Norlela, Chow menjelaskan bahawa kos LRT yang diunjurkan dari Komtar sehingga pulau penambakan adalah RM8.4 bilion.
 
Beliau berkata kos sebenar projek PTMP hanya akan dimuktamadkan selepas reka bentuk kejuruteraan terperinci dan tender terbuka selesai sementara menunggu persetujuan persekutuan.
 
Susulan itu Dr Norlela berkata beliau akan menyemak semula dokumennya untuk mengesahkan kos yang diunjurkan.
 
 

Tiada ulasan: