SHAH ALAM: Seorang ADUN PKR Pulau Pinang memuji projek Transit Aliran
Massa (MRT) laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) yang dakwanya lebih
berbaloi berbanding projek Pelan Induk Pengangkutan negeri (PTMP).
Dr Norlela Ariffin yang menceritakan pengalaman pertamanya menaiki MRT
kelmarin dalam masa yang sama melontarkan persoalan mengapa kos yang
begitu banyak diperlukan untuk projek transit aliran ringan (LRT) PTMP.
Dalam satu viseo yang dimuatnaik di laman Facebooknya, ADUN Penanti itu
berkata: "Saya akan bertanya mengapa Pulau Pinang tidak boleh mempunyai
MRT.
"Kenapa LRT yang bernilai RM27 bilion sementara MRT ini, Kajang hingga
Sungai Buloh, membelanjakan RM21 bilion untuk 51km, 31 stesen, tujuh
stesen pertukaran dan tujuh stesen bawah tanah. Bagaimanakah MRT ini
jauh lebih murah?
"LRT kami, kami perlu menuntut semula 1,800ha laut dan meminjam RM1 bilion dari China Exim Bank.
"Pada penghujung hari, kami melakukan semua yang hanya untuk satu
laluan LRT dari Komtar ke Bayan Lepas. Untuk semua itu, untuk apa?"
katanya.
Tambah Norlela, kawasannya juga tidak termasuk dalam jajaran laluan LRT
itu, dan beliau berkata akan membangkitkannya dalam mesyuarat majlis
pengangkutan awam.
Kos yang dianggarkan RM27 bilion untuk PTMP, yang berdasarkan kajian
2011, disuarakan oleh kerajaan negeri sebagai penyelesaian pengangkutan
awam.
Dalam pada itu, Pengerusi Majlis Pengangkutan Pulau Pinang yang juga
Exco, Chow Kon Yeow berkata bulan lalu bahawa kos PTMP telah meningkat
kepada RM46 bilion selepas beberapa komponen telah ditambah.
Semalam sebagai respon kepada video Norlela, Chow menjelaskan bahawa
kos LRT yang diunjurkan dari Komtar sehingga pulau penambakan adalah
RM8.4 bilion.
Beliau berkata kos sebenar projek PTMP hanya akan dimuktamadkan selepas
reka bentuk kejuruteraan terperinci dan tender terbuka selesai
sementara menunggu persetujuan persekutuan.
Susulan itu Dr Norlela berkata beliau akan menyemak semula dokumennya untuk mengesahkan kos yang diunjurkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan