Khamis, 8 Jun 2017

Zakaria harap Idris Jala dapat rungkai kemelut FGV

Ketua Pegawai Eksekutif FGV itu memuji kerajaan membuat keputusan bijak dengan melantik pihak ke-3 untuk meneliti dan mencari penyelesaian bagi kemelut dihadapi syarikat perladangan itu.
 
 
zakaria-idris-jala

PUTRAJAYA: Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV), Datuk Zakaria Arshad menyambut baik pelantikan Datuk Seri Idris Jala sebagai pihak berkecuali untuk meneliti penggantungan beliau dan 3 pegawai lain.

Zakaria berharap pelantikan bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri itu mampu merungkai segala persoalan dan kemelut yang melanda FGV.

“Bagi saya, bagus cadangan (melantik) Idris, sekurang-kurang tidak adalah timbul isu berat sebelah dan tiadalah penglibatan dari pihak dalaman atau pegawai. Tak elok juga kalau dari kalangan pegawai saya.

“Kalau pegawai saya buat, nanti dia pun serba salah nak buatkan. Saya rasa elok keputusan yang bijak oleh kerajaan untuk melantik pihak ke-3,” katanya selepas soal siasat 4 jam di ibu pejabat SPRM, hari ini.

Semalam, Lembaga Pengarah FGV mengarahkan Zakaria bercuti serta-merta bagi membolehkan siasatan berhubung tunggakan bayaran sebuah syarikat Afghanistan bernama Safitex kepada anak syarikat FGV, Delima Oil Products Sdn Bhd.

Selain Zakaria, Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan FGV, Ahmad Tifli Mohd Talha, Pengurus Besar Kanan Delima Oil Products Sdn Bhd, Kamarzaman Karim dan Ketua Pegawai Eksekutif FGV Trading, Ahmad Salman Omar juga diminta bercuti.

Susulan itu, kerajaan hari ini melantik Idris sebagai pihak berkecuali untuk meneliti penggantungan Zakaria dan 3 pegawai lain, selain meneliti fakta kes itu dan mencadangkan jalan penyelesaian berhubung kemelut itu.

Tiada ulasan: