Sabtu, 10 Jun 2017

Tidak wajar suruh PKR, DAP, Amanah beri laluan PPBM jadi ketua PH

Oleh Ainor Rahim
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Tidak wajar Datuk Zaid Ibrahim menyuruh PKR, DAP dan Amanah memberikan laluan kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) untuk mengetuai Pakatan Harapan.
 
Itu penegasan bekas Naib Presiden PKR, Mustafa Kamil Ayub berhubung cadangan ahli baru DAP itu.
 
Zaid menerusi laman Twitternya berkata jika tiga parti itu tidak mahu kecewa pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang, PPBM harus diberi peluang untuk memimpin gagasan itu.
 
"Namun sebagai sebuah pakatan seharusnya timbangan daripada segi 'senioriti' dalam gabungan pakatan pembangkang perlu diambil kira dalam konteks ini. 
 
"Jadi pandangan itu ada hak masing-masing mengemukakan pandangan. Walaubagaimanapun, saya kira dalam hal ini Majlis Presiden perlu secara serius melihat tentang soal hal ini," katanya ketika dihubungi Antarapos.
 
PH hari ini memberitahu akan mengumumkan struktur organisasi gagasannya minggu hadapan.
 
Media sebelum ini melaporkan struktur baru PH memperlihatkan Tun Dr Mahathir Mohamed dilantik sebagai pengerusi dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Presiden gabungan pembangkang itu.
 
Manakala Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya dilantik sebagai penasihat dan isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sekadar timbalan presiden.
 
Bagaimanapun laporan media itu dinafikan Timbalan Presiden PPBM, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
  
Mengulas lanjut, Mustafa berkata PKR sudah tentu menjangkakan parti yang akan memimpin PH, sementelah memainkan peranan itu sejak 2008.
 
Namun PPBM pula merasakan partinya lebih layak berikutan kebanyakan pemimpin partinya amat berpengalaman dalam politik.
 
"Pastinya PKR merasa lebih layak sebagai tonggak atau mengetuai Pakatan Harapan. Walaupun saya faham PPBM merasakan bahawa mereka mempunyai bekas Perdana Menteri, bekas Timbalan Perdana Menteri yang berada dalam PPBM. 
 
"Pendapat saya, perkara menentukan parti utama sebenarnya ataupun tidak itu sebenarnya dalam prinsip Pakatan Harapan dari segi kedudukan parti-parti yang ada pada umumnya mereka berada di tahap yang sama rata. Tidak ada parti dominan dalam gabungan pakatan," katanya.
 
 

Tiada ulasan: