Khamis, 15 Jun 2017

Sekretariat PH Kelantan dibentuk, Husam penasihat, pengerusi digilirkan

ZIKRI ABDULLAH

Mesyuarat pimpinan utama Pakatan Harapan Kelantan malam tadi putuskan tubuh sekretariat tetap.


Mesyuarat pimpinan empat parti dalam Pakatan Harapan (PH) peringkat negeri Kelantan malam tadi memutuskan untuk membentuk satu sekretariat tetap dengan Datuk Husam Musa sebagai penasihat mereka.

Pengerusi Amanah Kelantan, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah berkata mesyuarat bersetuju menetapkan perjumpaan pimpinan PH peringkat negeri itu dibuat secara bulanan.

"Seperti malam tadi, setiap parti diwakili oleh 5 pemimpin utama," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan selepas pertemuan pertama di ibu pejabat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) di Kota Bharu malam tadi.

Mesyuarat malam tadi juga kata Wan Rahim memutuskan untuk melantik Adun Salor, Datuk Husam Musa sebagai penasihat PH Kelantan.

"Sehingga ini kita bersetuju supaya pengerusi mesyuarat ini digilirkan antara parti-parti dalam PH setiap kali diadakan.

"Keputusan juga dibuat untuk melantik Mohamad Soberi Shafii sebagai ketua urusetia sekretariat PH Kelantan," katanya.

Bermula sekarang menurutnya, semua program-program yang disusun oleh mana-mana parti dalam PH akan turut melibatkan parti-parti lain.

"Seperti beberapa program sepanjang sambutan Aidilfitri yang telah disusun bersama atau parti- parti secara bersendirian, akan mendapat kerjasama dari parti-parti rakan.

"Kita sudah mengatur satu dialog anjuran PH pada hari raya ketiga pada 27 Jun dan Amanah Nasional mengadakan rumah terbuka Aidilfitri di Kota Bharu pada hari raya kelima (29 Jun)," katanya.

Persetujuan juga menurut beliau telah dibuat untuk mengujudkan kerjasama di peringkat parlimen dan dun.

"Jawatankuasa penyelaras PH di peringkat parllimen dan dun dengan lima wakil setiap parti komponen akan ditubuhkan di seluruh negeri Kelantan.

"Dengan penubuhan ini gerakerja semua peringkat akan dibuat secara bersama walaupun masing-masing parti diberi peluang untuk merancang program masing- masing," katanya.

Tiada ulasan: