Selasa, 13 Jun 2017

Persatuan hotel di Sarawak mahu kerajaan kaji semula cukai pelancongan

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
MIRI: Persatuan Hotel-hotel Malaysia (Cawangan Sarawak) mahu kerajaan persekutuan mengkaji semula keputusan melaksanakan cukai pelancongan bermula 1 Julai kerana ia boleh menjejaskan ketibaan pelancong di Sarawak.
 
Setiausaha agungnya John Teo Peng Yew berkata tambang perjalanan ke Sarawak sudah pun mahal berbanding destinasi pelancongan yang lain seperti Bali, Hong Kong dan Taiwan, dengan pelancong perlu membayar RM1,145 untuk sehala atau RM2,000 untuk tiket penerbangan pergi-balik dari Kuala Lumpur ke Sibu.
 
“Tetapi seseorang boleh menaiki penerbangan dari Kuala Lumpur ke Bangkok dan kembali dengan hanya RM409, dan ini menjadikan sukar untuk mempromosi Sarawak disebabkan tambang yang tinggi,” kata beliau dipetik Bernama.
 
Ujarnya juga, masalah kesalinghubungan bagi Sarawak, terutama tambang udara harus diselesaikan dahului sebelum kerajaan persekutuan memutuskan untuk meneruskan pelaksanaan cukai pelancongan.
 
Menurut Teo juga selain menjejaskan ketibaan pelancong, cukai pelancongan boleh memberi kesan buruk ke atas pengusaha hotel berlesen kerana kebanyakan pelancong dijangka tinggal di motel bajet, rumah tumpangan dan inap desa tidak berlesen di Sarawak untuk mengelak daripada membayar cukai 
 
“Ada banyak (motel bajet, rumah tumpangan dan inap desa tidak berlesen) yang beroperasi di Sarawak, hanya membayar kadar kediaman untuk utiliti," katanya. 
 
Bagi hotel berlesen, Teo berkata pengusaha perlu membayar pelbagai bayaran kawal selia yang menyebabkan peningkatan kos operasi seperti cukai barangan dan perkhidmatan, upah minimum dan bil utiliti.
 
Beliau berkata cukai pelancongan akan menjadi beban kewangan tambahan untuk tetamu rakyat tempatan berbanding tetamu warga asing kerana majoriti tetamu hotel di Sarawak ialah dari negara ini dan bukan dari negara asing.
 
Untuk Bandar Miri, beliau berkata kemerosotan harga minyak sejak 2015 menjejaskan kadar penginapan hotel dengan kadar penginapan hotel di Miri sebelum ini sentiasa berada melebihi 73% tetapi untuk tahun ini, sehingga Mac, purata kadar penginapan menurun 42%.
 
 

Tiada ulasan: