Isnin, 26 Jun 2017

PCM tuntut penjelasan Guan Eng berhubung bayaran projek terowong dasar laut

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
GEORGETOWN: Kerajaan DAP Pulau Pinang digesa memperjelas isu pembayaran bagi Kajian Impak Alam Sekitar (DEIA) projek pembinaan tiga jalan di bawah projek terowong dasar laut. 
 
Naib Presiden Parti Cinta Malaysia (PCM), Datuk Huan Cheng Guan, berkata ia berikutan bayaran penuh bagi kajian itu sudah dilunaskan, biar pun Laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) projek terbabit belum siap sepenuhnya. 
 
Katanya, kerajaan negeri juga perlu memperjelas alasan pembayaran penuh itu dibuat apabila rakyat di negeri ini masih berpeluang mengemukakan bantahan terhadap pelaksanaan projek terbabit. 
 
"Exco Kerajaan Tempatan, Tebatan Banjir dan Lalu Lintas negeri, Chow Kon Yeow, menjelaskan pembayaran RM209 juta, termasuk bagi DEIA projek terbabit sudah pun dibuat sepenuhnya secara berperingkat kepada syarikat konsesi dengan transaksi terakhir direkodkan pada 22 Mac lalu. 
 
"Persoalannya, kenapa pembayaran penuh dibuat sedangkan EIA sedang dijalankan dan belum diluluskan, selain bantahan terhadap pelaksanaan projek ini masih boleh dikemukakan sehingga 19 Julai depan, " katanya dipetik BH Online.
 
Terowong bertol bernilai RM6.3 bilion dan tiga lebuh raya itu, yang ditawarkan kepada CZBUCG melalui tender terbuka, menjadi tajuk utama untuk beberapa bulan, dan daya maju projek itu terus dipersoalkan oleh NGO dan pembangkang di negeri ini.
 
Tiga lebuhraya tanpa tol itu dijangka siap pada 2022, manakala terowong itu dijangka siap pada 2027.
 
 

Tiada ulasan: