Isnin, 19 Jun 2017

Najib enggan komen saman DOJ

ISMA WEB
 

 

BANGI – Datuk Seri Najib Razak hari ini enggan memberi sebarang komen berhubung tindakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) memfailkan saman terbaharu berkaitan wang 1MDB.
Perdana menteri itu berkata, beliau tidak perlu memberi sebarang komen kerana terlalu banyak kenyataan dikeluarkan pelbagai pihak mengenai isu ini.

“Sudah ada banyak kenyataan, tak payah. Saya sudah keluarkan kenyataan,” katanya pada sidang media selepas majlis penyerahan kunci Pembangunan Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M), hari ini.

Ketika ditanya samada beliau akan mengambil tindakan memfailkan saman terhadap DOJ, Najib pantas mencelah soalan dikemukakan wartawan.

“Siapa yang nak saman? Tiada lagi kenyataan (tentang DOJ),” katanya.

Menerusi laporan DOJ baru-baru ini, ia mengaitkan isteri Perdana Menteri itu dengan pembelian barang kemas, termasuk kalung permata berlian, bernilai hampir RM128.29 juta menggunakan wang yang diseleweng daripada dana 1MDB dan melalui akaun Najib.

Menurut saman DOJ itu, kalung berlian berkenaan dibeli pada 2013, hanya sebulan selepas AS$680 juga dipindahkan ke akaun peribadi Najib di Kuala Lumpur.

Kerajaan Malaysia berkata, wang itu adalah derma daripada kerabat diraja Arab Saudi.

Kalung berlian itu dibeli dari Lorraine Schwartz di New York. Saman terbaharu itu turut mendedahkan pesanan Jho Low kepada Schwartz pada Jun 2013 yang menyebut “Need a 18 carrot (carat) pink heart diamond vivid or slightly short of vivid. On diamond necklace urgent”.

Bagaimanapun, beberapa jam selepas dokumen DOj itu dikeluarkan, setiausaha akhbar Najib, Datuk Seri Tengku Sarifuddin Tengku Ahmad mengecam tuntutan berkenaan yang menamakan beberapa perkara dan individu adalah ‘tidak perlu’.

Katanya, siasatan pihak berkuasa Malaysia sebelum ini sudah jelas menunjukkan tiada jenayah dalam 1MDB.

Tiada ulasan: