Sabtu, 24 Jun 2017

Majlis Peguam: Remehkan saman DOJ tak boleh diterima

MALAYSIAKINI


Majlis Peguam melahirkan kebimbangan mengenai cara pihak berkuasa Malaysia memberikan reaksi terhadap tuduhan serius dalam saman sivil terbaru Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat berkaitan 1MDB.

"Tuduhan ini melibatkan pegawai 1MDB, keluarga mereka dan rakan sekutu lain - termasuk individu yang digambarkan sebagai 'Malaysian Official 1', yang sejak itu diakui sebagai salah laku - perdana menteri.

"Memandangkan itu, cara saman sivil itu diremehkan, diketepikan dan bahkan dikecam oleh pihak berkuasa Malaysia tanpa menangani tuduhan yang dibuat adalah tidak dapat diterima," kata presidennya, George Varughese.

Beliau juga menyatakan mengenai media tempatan yang 'menggelapkan' laporan mengenai DOJ.
"Ini membimbangkan memandangkan ia adalah tuduhan yang teruk. Integriti dan kredibiliti institusi kewangan dan badan pengawalseliaan kita, di mata negara serta pemerhati global, bergantung pada respons kerajaan Malaysia," katanya.

Varughese berkata walaupun tuduhan itu belum dibuktikan sehingga penghakiman dibuat, adalah penting siasatan dibuat oleh kerajaan Malaysia secara menyeluruh dan objektif berasaskan bukti, demi ketelusan, akauntabiliti dan tadbir urus yang baik.

Tiada ulasan: