Rabu, 7 Jun 2017

Krisis Felda beri peluang tembus kubu BN, kata PPBM

 
Ia ditambah dengan faktor Dr Mahathir, kata Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq.


syed-saddiq-fgv 

PETALING JAYA: Penempatan Felda bukan lagi kubu kuat Barisan Nasional (BN), kata PPBM, yang yakin pengaruh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad masih kuat di situ.

Ketua Pemuda PPBM Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata partinya kini semakin membuat kemajuan dalam menembusi wilayah Felda.

Menurutnya penerimaan warga Felda terhadap PPBM bukan sahaja atas “faktor Dr Mahathir”, tetapi juga dibantu oleh krisis yang kini menimpa Global Ventures Holdings (FGV) melibatkan Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Zakaria Arshad dan Pengerusi Tan Sri Isa Samad.

“Ia benar-benar menyedihkan dan mengecewakan di mana peneroka Felda adalah golongan yang lebih memerlukan bantuan, sebaliknya terpalit dengan dakwaan salah urus,” kata Syed Saddiq kepada FMT.

Syed Saddiq yakin Isa bukan pemimpin yang popular di kalangan peneroka Felda.

Menurutnya, ketidaktentuan sokongan peneroka Felda menyebabkan BN masih belum lagi membubarkan Parlimen kerana belum yakin pengundi Felda akan “menyelamatkan mereka”.

“Saya rasa semua orang tahu Dr Mahathir memainkan peranan penting dalam meningkatkan taraf hidup peneroka Felda, jadi ada beberapa nostalgia di kalangan mereka,” katanya.

Beliau berkata salah satu agenda utama untuk peneroka Felda yang dirancang Pakatan Harapan (PH) ialah sebuah universiti untuk mereka.

Semalam, Zakaria diarahkan Lembaga Pengarah melepaskan jawatan CEO dan presiden, sementara siasatan diteruskan mengenai tunggakan bayaran oleh sebuah syarikat Afghanistan bernama Safitex kepada Delima Oil Products Sdn Bhd, anak syarikat FGV.

Tiada ulasan: