Ahad, 18 Jun 2017

Kerajaan tidak boleh terus ‘belasah’ wang rakyat, kata PAS







Oleh Amin Iskandar
 
KERAJAAN tidak boleh mengambil wang rakyat walaupun berdepan dengan kemelut kewangan, kata Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan.

Nasrudin berkata golongan rakyat bawahan membanting tulang untuk hidup di negara ini tetapi kerajaan membuli mereka dengan pelbagai cukai.

Katanya, beban rakyat perlu diminimumkan dan duit poket mereka tidak boleh dijadikan sumber utama pendapatan negara.

“Bebaskan tadbir urus kewangan negara daripada rasuah dan salah guna kuasa yang membuatkan kantung negara tiris.

“Depani kemelut kewangan, kerajaan tidak wajar belasah wang rakyat berterusan,” kata ahli Parlimen Temerloh itu dalam satu kenyataan semalam.

Walaupun tidak mengulas secara langsung tindakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) mengemukakan saman merampas aset yang dikatakan dibeli dengan wang dicuri daripada 1MDB,

Nasrudin berkata kerajaan perlu bijak mencari sumber pendapatan negara menerusi pelbagai inisiatif.

“Jangan culas mengusahakan peluang dan hapuskan pembaziran, tambah nilai keberkatan dalam orientasi ekonomi negara dan selamatkan negara dari industri dosa,” katanya.

DoJ minggu lalu mengemukakan saman untuk merampas aset bernilai AS$540 juta (RM2.3 bilion) yang dikaitkan dengan wang 1MDB.

Dalam pemfailan saman sivil ketiga dan terbaharu bagi pelucutan hak, DoJ ingin menyita antara lain, kapal layar Equanimity bernilai AS$165 juta (RM704 juta) dimiliki Jho Low, dan hak filem komedi "Dumb and Dumber To" dihasilkan Red Granite, syarikat penerbitan dimiliki bersama oleh Riza Aziz, anak tiri Perdana Menteri Najib Razak-themalaysianinsight.com 

Tiada ulasan: