Rabu, 7 Jun 2017

Kejutan dalam FGV hanya beri impak minimum – Penganalisis

THE MALAYSIAN TIMES



KUALA LUMPUR: Kejutan yang berlaku dalam Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) hanya memberi impak minimum ke atas operasinya dalam tempoh terdekat, kata Kenanga Investment Bank Research.

Firma penyelidikan itu bagaimanapun berpendapat tindakan mengeluarkan Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan, boleh menjejaskan fokus jangka panjang FGV ke atas peniagaan teras dan mencetuskan ketidaktentuan terhadap prospek syarikat.

“Namun, dalam jangka pendek, kami menjangkakan hanya impak yang minimum ke atas operasi dan oleh itu kami mengekalkan unjuran pendapatan tahun kewangan 2017-2018 (ke atas FGV) buat masa ini, sementara menunggu perkembangan lanjut,” katanya dalam nota kajiannya hari ini.

Kenanga Research berkata saranan semasa ke atas FGV sebagai ‘mengikut prestasi pasaran; dengan sasaran keuntungan RM1.85, tertakluk kepada semakan, sementara menunggu perkembangan syarikat itu.

“Buat masa ini kami menjangkakan sentimen negatif dalam kalangan pelabur akibat tindakan ini akan menjejaskan dan menurunkan harga saham dalam jangka pendek,” katanya.

Harga saham FGV’ terus merosot kepada serendah RM1.56 dalam dagangan awal hari ini.

Pada 10.30 pagi, kaunter itu yang merupakan kaunter ketiga paling aktif, susut dua sen kepada RM1.60, dengan 28.24 juga saham bertukar tangan.

Semalam, Lembaga Pengarah FGV mengumumkan Presiden/CEO Kumpulan dan Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan FGV diarah bercuti mulai 6 Jun susulan siasatan ke atas beberapa transaksi oleh anak syarikatnya Delima Oil Products Sdn Bhd.–Bernama

Tiada ulasan: