Rabu, 7 Jun 2017

Isu roboh kuil di USJ, MB S’gor masuk campur

THE MALAYSIAN TIMES



SHAH ALAM: Proses mengosongkan Kuil Sri Maha Mariamman Seafield di USJ 25,, Puchong ditangguhkan sementara menunggu penyelesaian yang lebih baik, kata Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Katanya beliau akan berjumpa dengan semua pihak berkepentingan dalam tempoh dua minggu lagi bagi membincangkan penempatan semula kuil berusia 124 tahun itu.

“Memandangkan ini adalah kuil lama dan masyarakat juga menyuarakan kebimbangan mereka, saya telah berbincang dengan pemaju berkenaan serta meminta mereka menangguhkan pengosongan kuil itu,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sejak beberapa hari lalu, sekumpulan penganut Hindu dan beberapa pemimpin MIC berhimpun di hadapan kuil yang terletak di tepi Lebuhraya Damansara-Puchong itu susulan tularnya laporan menerusi media sosial bahawa kuil tersebut akan dirobohkan.

Mohamed Azmin berkata beliau difahamkan kerja merobohkan kuil itu merupakanl inisiatif pemaju hartanah di kawasan itu, One City Development Sdn Bhd yang telah memperoleh perintah mahkamah yang menyerahkan hak milik tanah tersebut kepada mereka.

“Saya juga dimaklumkan ada pertikaian berhubung perintah mahkamah ini,” katanya.

Tiada ulasan: