Jumaat, 30 Jun 2017

Husam Calon MB Pakatan Harapan?

Caspian

Husam Musa


Pakatan Harapan dijangka menamakan Naib Presiden Amanah, Datuk Husam Musa sebagai calon Menteri Besar Kelantan sekiranya tampuk kerusi di negeri ini bertukar tangan dalam PRU14 nanti.

Perkara itu disuarakan oleh Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang ketika berucap di Majlis Sambutan Aidilfitri Parti Amanah di Dewan Perniagaan Cina di sini hari ini.

Kit Siang berkata, beliau mahu melihat pada Aidilfitri akan datang, tampuk kerusi kepimpinan kerajaan Kelantan akan berubah dengan kepimpinan diterajui oleh Husam.

“Kita kena ubah Kelantan dan mengikut kata Presiden Amanah (Mohamad Sabu), kita ada harapan, oleh itu pada Aidilfitri tahun depan kita mahu ada menteri besar yang baharu.

“Kita tunggu perubahan besar ini dan kita mahu tahun depan rumah terbuka yang berbeza dan saya datang ke Kota Bharu untuk meraikan kejayaan dibawah kerajaan Pakatan Harapan Kelantan dibawah Datuk Husam,” katanya disambut oleh ribuan penyokong pakatan.

Husam sebelum ini menjawat Exco Kanan semasa pentadbiran bekas Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan dicanang mengantikan kepimpinan Allahyarham.

Dalam pada itu Mohamad berkata, parti Amanah yakin membuat kejutan dengan menawan Kelantan dalam PRU nanti setelah melihat keadaan sokongan rakyat di negeri ini.

Beliau berkata, keyakinan itu berdasarkan satu kajian yang dibuat menunjukkan peningkatan ketara sokongan yang diterima rakyat Kelantan khususnya penduduk Kota Bharu terhadap parti ini.

“Kajian dan culaan awal Januari lalu menyatakan kalau pilihan raya diadakan ketika itu, Amanah tidak memperoleh sebarang kerusi, kemudian empat bulan iaitu April dan awal Mei, kajian menunjukkan Amanah boleh capai beberapa kerusi di Kota Bharu.

“Kalau kajian ada lagi lima bulan akan datang, kita yakin Pakatan Harapan akan dapat sokongan dan mampu memerintah Kelantan,” katanya.

Mohamad berkata, antara daerah yang menunjukkan peningkatan ketara keahlian adalah di Kubang Kerian, Pengkalan Chepa dan Kota Bharu.

Sehubungan dengan itu, parti itu akan terus akan diperkuat di masa hadapan selain meneruskan program termasuk memberi penerangan terhadap isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Pendedahan terhadap isu 1MDB akan diteruskan dan kita bergerak di seluruh negara bermula di Pulau Pinang, usaha untuk menyelamatkan negara akan diteruskan dan minta rakyat dan semua pihak menukar pemerintahan negara pada PRU akan datang,” katanya

Tiada ulasan: