Jumaat, 30 Jun 2017

Himpunan Sayang Malaysia Hapuskan Kleptokrasi September ini


dr_wan_azizah

KEADILAN DAILY   

KUALA LUMPUR: Gabungan parti pembangkang akan menganjurkan satu himpunan dalam bulan September depan sebagai kemuncak kepada jelajah seluruh negara untuk menerangkan skandal penyelewengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengumumkan perkara tersebut pada sidang media di pejabatnya di Parlimen, semalam.

“Kita nak pergi kepada rakyat. Kadang-kadang rakyat tidak berasakan isu 1MDB ini ada kaitan dengan mereka,” katanya yang bertindak sebagai pengerusi penaja Jawatankuasa Bertindak 1MDB gabungan parti-parti pembangkang.

Memetik Malaysiakini, Dr Wan Azizah berkata himpunan itu sekaligus akan menyelaras isu 1MDB yang akan diterangkan kepada rakyat dalam jelajah yang bermula 6 Julai ini Dewan JKKK Penaga, Kepala Batas, Pulau Pinang.

“Jelajah ini akan dijalankan ke seluruh negara dan berakhir dengan sebuah perhimpunan rakyat pada bulan September,” kenyataannya dipetik.

Skandal 1MDB kembali mencuri perhatian ramai apabila Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DoJ) memfailkan saman yang mendakwa hampir USD4.7 bilion (RM19.15 bilion) dana diselewengkan daripada 1MDB.

Selain Amerika Syarikat, lapan lagi negara lain turut menyiasat 1MDB sewaktu pihak berkuasa di Malaysia tidak mengambil sebarang tindakan terhadap mereka yang dikaitkan dengan skandal itu.

Tiada ulasan: