Isnin, 5 Jun 2017

Gagal tubuh parti politik Ezam nekad perangi rasuah di pentas NGO

DALIA ISMAIL

Mohamad Ezam Mohd Noor 5


Bekas Senator Datuk Mohd Ezam Mohd Nor akhirnya menyatakan pendirian untuk meneruskan usaha memerangi rasuah menerusi platform NGO di negara ini bukan lagi platform politik.

Beliau yang agak sedikit terkilan parti baharu Generasi Baharu gagal ditubuhkan, apabila Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) tidak meluluskan penukaran nama baharu kepada Parti Bebas Rasuah.

"Setelah meninggalkan Bersatu (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) saya dan beberapa rakan menyertai parti baharu setelah ditawarkan oleh pimpinan parti tersebut untuk mengambil alih kepimpinan parti dan merubahnya menjadi parti yang khusus melawan rasuah dengan menukar nama menjadi Parti Bebas Rasuah.

"Malangnya pihak berkuasa (RoS) masih tidak meluluskan penukaran dilakukan dan rakan-rakan perlu kembali berjuang menerusi badan NGO sedia ada

"Ini kerana saya hanya setuju jika parti itu tumpu kepada isu rasuah," ujarnya dalam kenyataan.

Justeru Ezam yang kini selaku Pengerusi Hisbah berkata, tumpuannya di Hisbah kini dalam usaha menyiapan sebuah buku dan beberapa risalah khusus mengenai Islam dan rasuah.

"Buku dan risalah ini kita akan sebarkan bersama Persatuan Anak Peneroka (Anak) yang memfokuskan kepada isu Felda.

"Ia sudah melalui proses diperingkat akhir dan dijangka siap pada Julai ini," ujarnya.

Justeru kata Ezam lagi, agenda besar perjuangannya bersama Hisbah untuk merubah pentadbiran negara yang sudah kebejatan rasuah.

"Pandangan saya rasuah merupakan kemungkaran terbesar hari ini kerana telah mengakibatkan kerosakan besar dan keperitan hidup kepada jutaan rakyat biasa," ujarnya.

Sebagai rekod Ezam ,49, sebelum ini lantang menentang pentadbiran Dr Mahathir sejak era reformasi pada 1998 selepas mentornya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dipecat sebagai timbalan perdana menteri.
Orang kanan Anwar itu meninggalkan PKR dan menyertai Umno pada Mei 2008 untuk bersama-sama berkempen menentang pembangkang.

Beliau dilantik sebagai Senator  kemudian  memilih untuk keluar Umno dengan alasan parti itu tidak lagi serius dalam perjuangan menentang rasuah.Katanya, keputusan berkenaan dibuat bagi mempertahankan prinsip perjuangannya sekaligus melakukan perubahan di negara ini.

Pada 13 Oktober Ezam mengumumkan menyertai Bersatu tetapi selepas tiga bulan menyertainya beliau sekali lagi mengumumkan keluar daripada menyertai parti serpihan Umno itu.

Beliau dilaporkan mahu menumpukan perhatian terhadap NGO anti rasuah Hisbah Centre For Reform (Hisbah) yang dipengerusikannya.

Pada 4 April beliau mengumumkan untuk menyertai Parti Generasi Baru dan dilantik sebagai Presiden manakala Timbalannya Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.


Tiada ulasan: