Rabu, 21 Jun 2017

DAP, PPBM buat laporan SPRM gesa siasat individu seleweng dana 1MDB


Roketkini.com

KUALA LUMPUR: Saranan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Dzulkifli Ahmad yang menggalakkan orang ramai supaya ‘berani’ melaporkan salah laku rasuah kepada agensi tersebut mendapat dokongan pemimpin politik dan orang awam negara ini.

Terbaru, empat laporan jenayah penyelewengan 1MDB telah dibuat pagi tadi kepada agensi anti-rasuah tersebut rentetan pendedahan terbaru Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) Khamis lalu.

Laporan itu dibuat oleh Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng; Ketua Bahagian Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Segambut, Mahathir Mohd Rais dan dua lagi ahli PPBM.

“Kami hadir di pejabat SPRM Kuala Lumpur pagi ini adalah untuk membuat suatu laporan rasmi berkaitan tindakan terbaru Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) pada Khamis lalu yang mendakwa terdapat individu-individu tertentu yang telah menggunakan dana yang disalahgunakan dari 1MDB untuk membeli harta di luar negara.

“Kami juga hadir hari ini sebagai sokongan kepada SPRM yang melancarkan Sahabat SPRM untuk mengajak orang ramai bersama membanteras jenayah rasuah dengan SPRM,” kata mereka dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu turut menyenaraikan beberapa penama dan aset yang didakwa diselewengkan dari dana 1MDB seperti yang didedahkan DOJ seperti berikut :

Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low:

-Kapal layar mewah “The Equanimity” berukuran 300 kaki (AS$250 juta)
-berlian 22 karat berwarna merah jambu untuk isteri “Malaysian Official 1” (AS$28.6 juta)
-barang kemas untuk model Australia, Miranda Kerr (AS$9.9 juta)
-barang kemas untuk ibunya bersama dengan cincin pertunangan untuk wanita yang tidak dikenali (AS$2.84 juta)
-karya seni Jean-Michel Basquiat untuk pelakon Hollywood Leonardo DiCaprio (AS$9.2 juta)
-lukisan Picasso untuk pelakon Hollywood Leonardo DiCaprio (AS$3.2 juta)
-Hotel mewah L’Ermitage , Beverly Hills (AS$44.8 juta)
-Oriole mansion, Beverly Hills (AS$38.98 juta)
-Time Warner penthouse, New York (AS$30.55 juta)
-Park Laurel condominium, New York (AS$23.98 juta)
-Hillcrest Road mansion, Beverly Hills (AS$17.5 juta)
-Greene condominium, New York (AS$13.8 juta)
-Pejabat Stratton, London (42 juta pound)
-Stratton penthouse dan flat Stratton, London (35 juta pound)
-Qentas townhouse, Belgavria, London (17 juta pound)
-sebahagian Hotel Park Lane, New York (jumlah harga pembelian AS$654 juta)

Anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak – Riza Aziz:-

– Belgravia townhouse, London (AS$41.79 juta)
– Hillcrest Road mansion, Beverly Hills (AS$35.5 juta)
– poster filem terhad “Metropolis” (AS$1.2 juta)
poster filem terhad “Wizard of Oz” (AS$75,000)

Menurut kenyataan itu, pada 1 September 2016, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan dalam satu temu bual dengan British Broadcasting Corporation (BBC) mengesahkan ‘Malaysian Official 1’ yang dinamakan oleh DOJ dan dikaitkan dengan 1MDB adalah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak (http://www.bbc.com/news/av/business-37241725/pm-najib-named-as-malaysia-official-1-in-1mdb-scandal).

“Maka, isteri “Malaysian Official 1” yang juga dinamakan oleh DOJ jelasnya adalah Datin Seri Rosmah Mansor.

“SPRM diminta menyiasat dakwaan DOJ itu dengan merakam keterangan isteri “Malaysian Official 1”, Miranda Kerr, ibu dan tunang Low Taek Jho, Leonardo DiCaprio dan semua pihak yang terbabit.

“Aset mereka di Malaysia harus disita sementara siasatan dijalankan,” kata laporan itu lagi. –Roketkini.com


KUALA LUMPUR, 21 Jun: Tenaga Nasional Berhad (TNB) mengeluarkan beberapa panduan penggunaan elektrik sebelum orang ramai balik ke kampung bagi menyambut Aidilfitri.
Pengurus Besar Kanan (Hal Ehwal Korporat), Kumpulan Komunikasi Korporat TNB. Datuk Ir Mohd Aminuddin Mohd Amin berkata tip itu bersifat praktikal dan bijak tenaga untuk mereka yang pulang ke kampung.
Antara lain pengguna disaran memastikan suis peralatan elektrik yang tidak digunakan ditutup dan palamnya ditanggalkan bagi mencegah pengaliran arus elektrik.
Sekiranya perlu menyalakan lampu rumah bagi mengelak kecurian, pengguna disaran mempertimbang penggunaan alat pengukur masa supaya lampu tidak terpasang selama 24 jam.
TNB juga menekankan pentingnya soket berada dalam keadaan baik dan tidak dibebankan dengan penyesuai berlebihan.
“Pastikan peralatan elektrik yang perlu dipasang berada dalam keadaan baik dan motor di dalam peralatan elektrik bermotor berfungsi dengan lancar,” kata Mohd Aminuddin dalam satu kenyataan.
Syarikat utiliti itu juga menyarankan supaya gulungan wayar sambungan tambahan dibuka sepenuhnya bagi mengelak ia menjadi terlalu panas sewaktu digunakan.
TNB turut menyaran pengguna elektrik menguji Pemutus Litar Arus Baki (PLAB) sebaik-baiknya dilakukan sebulan sekali dengan merujuk laman web TNB di www.tnb.com.my atau di Facebook TNB Careline untuk mengetahui cara menguji PLAB.​​​​​–Bernama
- See more at: http://www.themalaysiantimes.com.my/sebelum-balik-kampung-tutup-suis-peralatan-elektrik-tanggal-palam-tnb/#sthash.a5zYR9Gq.dpuf

Tiada ulasan: