Selasa, 6 Jun 2017

BERSATU tembus semua kubu kuat Umno


Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) kini telah menembusi semua kubu kuat Umno-BN apabila berjaya menubuhkan bahagiannya sendiri di kawasan-kawasan berkenaan, kata Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kesemua kawasan itu termasuk 54 kerusi parlimen yang memiliki tanah rancangan Felda dan sejak dahulu menjadi kubu kuat Umno, kata anggota parlimen Pagoh itu.

Muhyiddin berkata, walaupun terdapat perpecahan dalam kalangan pengundi Melayu, kedudukan BERSATU pada masa ini jauh lebih baik berbanding parti-parti dalam Pakatan Harapan, PAS dan malah Umno.

"Jadi, sebab itu strategi yang kita susun sekarang ini untuk fokus ke kawasan-kawasan kubu Umno dan kita telah tembus hampir semua kawasan sebab semua kawasan sudah ada bahagian," katanya dalam temubual yang disiarkan di Facebook.

Mengulas lanjut, belas timbalan perdana menteri itu berkata BERSATU kini sedang melaksanakan strategi bagi menarik penyertaan bukan sahaja daripada Melayu di dalam Umno tetapi juga daripada PAS.

Katanya, perpecahan yang berlaku dalam Umno dan PAS apabila sebahagian besar ahlinya tidak sehaluan dengan parti terbabit, kini memberikan kelebihan kepada BERSATU.

"Ahli-ahli PAS menyeberang untuk menyertai parti pimpinan kita kerana mereka agak kecewa dengan apa yang berlaku dalam PAS sendiri.

"Jadi, disebabkan itu bagi saya kalau ini dapat dilakukan maka sokongan Melayu bagi parti perjuangan kita agak lebih menonjol berbanding yang lain," kata Muhyiddin.

Bagi bukan Melayu pula, sokongan seperti Cina, India dan kaum-kaum lain terhadap BERSATU juga dilihat lebih besar untuk membantu kemenangan parti itu di kawasan campuran.

"Jadi kalau ini berterusan berlaku dalam keadaan mana sekali pun, kita harap akan mendapat sejumlah sokongan yang jauh lebih besar berbanding parti-parti lain untuk membentuk kerajaan," katanya.

Tiada ulasan: