Jumaat, 12 Mei 2017

Selepas maafkan Mahathir, pengguna media sosial sokong Izzah jadi PM

 Selepas maafkan Mahathir, pengguna media sosial sokong Izzah jadi PM
Ramai pengguna media sosial memuji kematangan Nurul Izzah Anwar menjawab soalan Nazir Razak. – Gambar fail The Malaysian Insight
 
PENGGUNA media sosial Malaysia rata-rata kagum dengan cara Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar menjawab soalan mengenai kemaafan untuk mantan perdana menteri Dr Mahathir Mohamad yang bertanggungjawab memecat ayahnya hampir 20 tahun lalu.

Soalan itu dikemukakan Pengerusi CIMB Nazir Razak, yang juga adik lelaki Perdana Menteri Najib Razak, di World Economic Forum di Phnom Penh, Kambodia, semalam ketika Izzah berucap mengenai evolusi politiknya.

Ramai yang memuji ahli Parlimen Lembah Pantai pembangkang itu selepas dia mengakui yang sukar bertentang mata dengan Mahathir untuk pertama kali selepas bertahun lamanya tidak berjumpa, tetapi penderitaan peribadinya perlu diketepikan demi kepentingan negara.

Mohammad Tazli Azizan, Khairul Anuar Ahmad Zainudin dan Dylan Raman semuanya memuji Izzah mengatakan yang dia mempunyai kualiti seorang perdana menteri.

“Saya tidak kisah sekiranya dia jadi perdana menteri kita nanti,” komen Tazli ketika gabungan pembangkang Pakatan Harapan masih belum menamakan calon perdana menteri mereka.

Dylan pula menulis: “Perdana menteri wanita pertama kita tidak lama lagi. Etika kerja, jujur, integriti, bijak dan disukai ramai.”

Seorang lagi pengguna Facebook Dr Aidiaahmad Ppsf berkata Izzah menunjukkan kematangan dan kebijaksanaan pada usia muda dalam jawapannya kepada Nazir.

“Pengajaran diterima. Jadi objektif dalam kehidupan anda, pastinya emosi boleh jadi panduan, tetapi bukan penggerak,” tulisnya.

Lee Siwe Hwa juga memuji sikap Izzah mendepani cabaran dalam bekerjasama dengan lelaki itu (Dr Mahathir) yang sudah lama dianggap sebagai musuh.

“Kata-katanya seperti boddhisatva. Dia dan emaknya mempunyai jiwa dan minda yang suci,” kata pengguna Facebook itu, merujuk kepada ibu Izzah, presiden PKR dan ketua pembangkang Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Semantara itu, Alfred Lim pula menulis: “Memaafkan mudah tetapi untuk MELUPAKAN?”

Seorang lagi pengguna Facebook Bryan Seow menyoal Nazir sekiranya dia boleh memaafkan adiknya dengan mudah kerana layanan adiknya kepada seluruh rakyat Malaysia.

Ketika Nazir bertanyakan sekiranya memaafkan Mahathir ialah perkara mudah, Izzah berkata yang dia menerima semua orang untuk menjadi sebahagian daripada agenda perubahan selagi mana mereka jelas tidak ada justifikasi yang membenarkan kewujudan diktator atau autokrasi.

Katanya lagi dalam kembara mencari keadilan yang dipandu objektiviti dan belas ihsan, autokrat yang paling kejam pun boleh berubah.

Tambahnya, Mahathir ialah “diktator yang paling tidak disukai” tetapi dia masih bersopan dengannya kerana dia dibesarkan penuh adab.

Malah dia juga meraikan hari Valentine dengan Dr Mahathir dan isterinya selepas menjemput mereka ke majlis gala derma.

Mahathir kini bekerjasama dengan PKR dan parti pembangkang lain dalam usahanya untuk menyingkirkan Najib dari tampuk kuasa. Dia kini menerajui Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), salah satu parti dalam Pakatan Harapan.

Ayah Izzah, Anwar Ibrahim pernah menjadi timbalan perdana menteri untuk Mahathir. Dia kemudiannya dipecat pada tahun 1998 kerana dakwaan salah guna kuasa dan liwat. Anwar kini sedang menjalani hukuman lima tahun penjara atas kesalahan meliwat keduanya.

Tiada ulasan: