Selasa, 9 Mei 2017

Selangor terbuka keputusan muafakat komponen Pakatan

OLEH ERMIZI MUHAMAD

BANGUNAN SUK

SHAH ALAM : Kerajaan Negeri mengambil pendirian terbuka berhubung sebarang keputusan diambil Majlis Syura PAS bagi menentukan permuafakatan membabitkan parti itu dalam komponen Pakatan.

Bagaimanapun, Dato’ Menteri Besar, Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali berkata, sebarang spekulasi membabitkan permuafakatan itu tidak seharusnya diperbesarkan agar keharmonian pentadbiran negeri terus terjamin.

“Jangan buat sebarang spekulasi, kita hormati keputusan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Abdul Awang.

“Jadi untuk tempoh sekarang ini, tunggulah keputusan Majlis Syura. Namun, perlu diingatkan bahawa Kerajaan Negeri yang terbentuk ini hasil daripada sokongan majoriti sokongan rakyat dan bukan atas prinsip kepartian,” katanya.

Mohamed Azmin berkata demikian sebagai mengulas spekulasi pihak tertentu agar permuakatan di peringkat Persekutuan dikaji semula susulan keputusan Muktamar PAS, April lalu.

Bagaimanapun, ketiga-tiga Exco Kerajaan Negeri diwakili parti itu sebelum ini konsisten menyokong pentadbiran negeri sedia ada berdasarkan mandat dan amanah rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 lalu.

Merujuk kepada kesaksamaan kejayaan itu, Mohamed Azmin berkata, kemenangan itu seharusnya menjadi penanda aras untuk pentadbiran negeri terus kekal menerajui pentadbiran akan datang.

“Kemenangan besar dalam PRU lalu adalah hasil kepercayaan dan mandat yang ditentukan rakyat. Bukan saya yang memilih untuk meletakkan sesiapa dalam kerajaan.

“Jadi mandat inilah harus diteruskan dan saya bersama wakil rakyat Selangor akan patuh kepada amanah rakyat ini,” katanya.

Mohamed Azmin bercakap kepada pemberita pada majlis di Shah Alam Convention Centre, petang ini.=EZY

Tiada ulasan: