Selasa, 9 Mei 2017

‘Selamat datang ke London’, wartawan herdik Rosmah di pagar

FREE MALAYSIA TODAY

Isteri perdana menteri itu dalam lawatan ke London untuk siri program berkait Permata.

SR-reporter 

PETALING JAYA: Dua wartawan Britain semalam menunggu di luar pagar sebuah bangunan di London untuk menyoal isteri perdana menteri, Datuk Seri Rosmah Mansor.

Salah seorang daripada mereka yang dipercayai mewakili portal Sarawak Report yang disekat di Malaysia, dilihat terus mempersoalkan tindakan pengawal yang cuba mengelak diri daripada jurukamera.

“Hi, selamat datang ke London,” kata salah satu wartawan itu sambil menyindir pegawai Malaysia yang mengiringi rombongan Rosmah ke London.

“Kamu tidak patut datang ke London sekiranya tidak mahu gambar diambil oleh wartawan. Ini negara bebas,” katanya dalam video YouTube dimuat naik penulis blog pro kerajaan, Raja Petra Kamaruddin.

Selepas ditegur untuk berundur daripada memasuki kawasan bangunan, wartawan itu terus meneruskan luahannya kepada pegawai itu:

“Kamu tidak patut datang ke sini sekiranya tidak mahu didedahkan dengan kewartawanan yang sebenar dan fokus kepada apa yang merupakan skandal kewangan terbesar dalam era moden,” kata wartawan itu, dipercayai merujuk 1MDB yang kerap dilaporkan Sarawak Report.

Rosmah kini berada di United Kingdom untuk lawatan 7 hari sejak Khamis hingga esok bagi menghadiri program dan perbincangan mengenai Pusat Anak Permata Negara (Permata) yang dinaunginya.

Beliau ditemani Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said bersama 32 pelajar serta 6 orang guru.

Sementara itu, Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak membidas tindakan wartawan itu mengherdik Rosmah.
 
“Kita jangkakan mereka yang dikatakan bertamadun di England akan sekurang-kurangnya menunjukkan rasa hormat kepada isteri perdana menteri negara luar tetapi nampaknya diplomasi hanya untuk orang mereka sahaja.

“Mereka melaungkan dakwaan palsu dengan menyatakan kebebasan akhbar membolehkan mereka berkata apa saja,” katanya dalam penulisan blog malam tadi.

LIHAT VIDEO DI SINI

Tiada ulasan: