Ahad, 14 Mei 2017

Putus tahaluf tak gugat pentadbiran Selangor - Penganalisis

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Penganalisis politik, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berpandangan keputusan Majlis Syura Ulamak PAS memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR tidak akan menggugat pentadbiran kerajaan Selangor pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.
 
Sivamurugan berkata, tiada keperluan mengadakan pilihan raya mengejut di negeri itu biarpun secara formalitinya PAS kini pembangkang.
 
“Seperti dilaporkan, jawatan Exco PAS dalam pentadbiran kerajaan Selangor akan kekal biarpun telah memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR, sekurang-kurangnya hingga pilihan raya nanti.
 
“Dari segi formaliti bilangan kerusi di Selangor, walaupun hilang kerusi PAS, tapi Azmin masih ada dua kerusi majoriti untuk terus tadbir Selangor.
 
“Justeru, tidak wujud keperluan adakan pilihan raya negeri,” katanya dipetik Sinar Harian.
 
Bagaimanapun katanya, keputusan membatalkan tahaluf siyasi itu dilihat bakal memberi impak secara keseluruhannya kepada PAS pada PRU14.
 
Katanya, keputusan itu sebenarnya memberi kelebihan kepada BN yang dilihat dalam ‘situasi menang’ sekiranya berlaku pertandingan tiga penjuru atau lebih.
 
“Impak jelas ialah akan wujud pertandingan tiga penjuru dalam PRU14 nanti.
 
“Pada masa sama, BN boleh menggunakan peluang ini untuk memantapkan lagi sokongan rakyat,” katanya.
 
 

Tiada ulasan: