Jumaat, 19 Mei 2017

Polis digesa tangkap Mat Over

 
Ramkarpal Singh turut mempertikaikan reaksi hambar 2 pegawai polis pada sesi TN50 yang gagal bertindak cepat menghalang Mat Over. 


Ramkarpal-Singh_mat-over_600


PETALING JAYA: Polis sekali lagi dituntut mengambil tindakan ke atas pelakon Sulaiman Yassin yang menyerang penerbit filem Datuk David Teo di khalayak ramai pada sebuah majlis dihadiri perdana menteri Rabu lalu.

Peguam dan Ahli Parlimen DAP, Ramkarpal Singh berkata kegagalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar bertindak akan hanya memberikan mesej buruk mengenai kecekapan polis di samping “satu tamparan kepada prinsip kedaulatan undang-undang”.

“Saya menyeru supaya Khalid mengambil langkah perlu dengan menangkap Sulaiman bagi menyiasatnya kerana menyerang Teo,” kata Ramkarpal dalam kenyataan hari ini, sambil menambah Khalid sedia maklum polis perlu bertindak walaupun tanpa laporan polis, oleh kerana rakaman kejadian itu tersebar luas.

Beliau berkata kegagalan polis berbuat demikian akan ditafsirkan sebagai kelalaian Khalid dalam tugasnya di samping memberikan mesej “orang ramai boleh terlepas daripada tindakan walaupun jenayah dilakukan di hadapan perdana menteri”.

Dalam insiden di Seri Perdana, Putrajaya Rabu lalu, sesi dialog Transformasi Nasional 2050 (TN50) yang dihadiri Datuk Seri Najib Razak dan puluhan penggiat seni terganggu seketika apabila Teo tampil mempersoalkan moderator Datuk Rosyam Nor kerana tidak memberi peluang kepada mereka yang berada di barisan belakang.

Keadaan menjadi kecoh apabila Sulaiman, juga dikenali sebagai Mat Over, tiba-tiba meluru ke arah pentas dan menampar Teo, sambil disaksikan Najib.

Teo dan Mat Over kembali ke pentas di akhir sesi itu untuk memohon maaf kepada Najib.

Bagaimanapun, Mat Over dilaporkan berkata beliau tidak menyesali perbuatannya, malah berkata ia perlu supaya mengajar Teo yang menurutnya biadap terhadap Najib.

Insiden itu menerima pelbagai reaksi daripada rakyat Malaysia termasuk bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang berkata kejadian itu memalukan, sambil mempersoalkan kelewatan meleraikan Mat Over dan Teo.

Namun, ada juga pihak seperti beberapa kumpulan pro-Umno, yang menyalahkan Teo kerana “biadap” terhadap Najib.

“Dunia yang pelik. Seseorang tampar saya, tetapi saya perlu minta maaf kepada dia dan orang ramai?” kata Teo kepada FMT semalam.

Kawalan lembap

Sebelum ini, peguam PKR N Surendran mempersoalkan Najib kerana tidak menegur Mat Over.
Surendran berkata tindakan Mat Over jelas satu kesalahan di bawah Kanun Keseksaan.

Ramkarpal hari ini mempertikaikan mengapa Mat Over yang jelas dilihat sedang meluru ke arah Teo tidak dihalang serta merta oleh pasukan keselamatan.

“Pemerhatian rakaman insiden yang menjadi viral itu menunjukkan Sulaiman meluru ke arah Teo di hadapan 2 pegawai polis yang berada di sebelah Teo. Sepatutnya sudah jelas Sulaiman perlu dihalang atau diberkas sebelum dia sampai kepada Teo, tetapi kedua-dua pegawai polis tidak berbuat apa-apa mengelak insiden itu daripada berlaku walaupun ia mudah dilakukan mereka.

“Bagaimana sekiranya sasaran Sulaiman ialah perdana menteri sendiri? Apakah kawalan keselamatan pada masa itu pun masih longgar?” soal Ramkarpal.

Tiada ulasan: