Rabu, 24 Mei 2017

PKR setuju tiga Exco PAS Selangor dikekalkan

ANTARAPOS.COM

Post Pic



PETALING JAYA: PKR malam ini membayangkan tiga Exco PAS dalam kerajaan negeri Selangor akan dikekalkan meskipun dua parti itu memutuskan kerjasama politik antara mereka.

Biro politik PKR yang bermesyuarat sebentar tadi menerima penjelasan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali bahawa PAS masih komited kepada agenda kerajaan negeri pimpinan beliau.

"Biro Politik PKR mengambil maklum penjelasan yang diberikan Menteri Besar Selangor bahawa, walaupun mereka bukan sebahagian dari Pakatan Harapan (PH), kesemua 13 ADUN dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor dari PAS telah bersetuju untuk terus menyokong dasar bersama Kerajaan Negeri Selangor.

"(Mereka juga) meneruskan keyakinan terhadap kepimpinan Datuk Menteri Besar Selangor," kata Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Justeru kata Wan Azizah PKR bersetuju dengan pendekatan Azmin berhubung kedudukan tiga Exco itu.

"Biro Politik PKR turut bersetuju dengan pendekatan Menteri Besar Selangor untuk menjamin kestabilan Kerajaan Negeri menjelang PRU14 dan meneruskan usaha membangunkan Negeri Selangor selaras dengan mandat besar rakyat pada PRU13," kata beliau.

PKR sebelum ini diuar-uarkan mahu tiga Exco berkenaan iaitu Datuk Iskandar Abdul Samad, Datuk Dr Yunus Hairi dan Zaidy Abdul Talib untuk meletak jawatan setelah parti itu memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR.

Susulan keputusan Majlis Syura PAS itu, PKR mengarahkan PKR mengarahkan semua lantikan politik parti itu di dalam kerajaan Kelantan pimpinan PAS meletakkan jawatan.

Bagaimanapun PAS memutuskan tiga Exconya di Selangor tidak akan meletakan jawatan kerana khidmat mereka adalah di atas perkenan Sultan Selangor.

Azmin sebelum ini berkata beliau akan berunding dengan pimpinan PAS berhubung kedudukan tiga exco berkenaan.

PAS memutuskan tahaluf siyasi itu selepas menuduh PKR sebagai tidak menyokong agenda perjuangan islam parti itu khususnya berhubung dengan usul memperkasakan Mahkamah Syariah




Tiada ulasan: