Khamis, 11 Mei 2017

Peralat pelajar universiti untuk sambutan Umno tindakan jijik

MALAYSIA DATELINE
 
 
Surat yang tular di media sosial berhubung kerahan pelajar UiTM menyertai sambutan hari Umno di Stadium Bukit JalilSurat yang tular di media sosial berhubung kerahan pelajar UiTM menyertai sambutan hari Umno di Stadium Bukit Jalil

Tindakan pihak pengurusan UiTM memperalatkan para pelajar universiti tersebut bagi sambutan Hari Umno di Stadium Nasional Bukit Jalil dikecam Armada dan Angkatan Muda Keadilan (AMK).
Ketua Armada Malaysia, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengakui menerima lebih 300 laporan bahawa mahasiswa telah dipaksa untuk menghadiri sambutan 71 tahun Umno.
"Berdasarkan pelbagai maklumat dan laporan yang dimaklumkan terus kepada kami, puluhan ribu mahasiswa dari IPTA seluruh negara telah dikerah untuk menghadiri program itu tanpa kerelaan.
"Armada mengecam tindakan menjengkelkan ini kerana bukan sahaja ianya tanpa kerelaan mahasiswa, malah dikhabarkan ada yang diugut untuk diambil tindakan tatatertib ataupun disahkan tidak hadir ke kelas setelah arahan 'pemaksaan' untuk wajib hadir dikeluarkan sendiri melalui pejabat Hal Ehwal Pelajar (HEP) IPTA-IPTA di seluruh Malaysia ibaratnya program Umno ini adalah program wajib di bawah universiti," tegas beliau.

Syed Sadiq juga mendapat maklumat kelas pengajian pelajar terpaksa ditangguh malah ada beberapa universiti yang sedang dalam musim peperiksaan turut diganggu bagi mengerah pelajar ke program Umno dengan kelas atau peperiksaan digantikan kepada suatu masa yang lain.

"Bagi IPTA luar dari Kuala Lumpur dan sekitar, mereka terpaksa hadir awal, sebagai contoh rungutan mahasiswa dari Universiti Malaysia Kelantan (UMK) yang terpaksa hadir sehari awal sebagai persediaan dan meninggalkan kelas serta menginap di salah sebuah UiTM di sekitar Selangor," katanya.

Beliau turut mendapat maklumat bahawa para plajar turut diberikan wang  untuk hadir dan berdepan ugutan sekiranya mengelak untuk turut serta.

Malah para pelajar terbabit, kata Syed Sadiq dipaksa menghafal lagu 'Sayangi Najib' kononnya tanda sokongan penuh mereka yang hadir ke Stadium Bukit Jalil.

Mengulas isu yang sama, Timbalan Ketua AMK Dr Afif Bahardin mengakui menerima mesej WhatsApp daripada seorang warga kerja UiTM bahawa satu usaha tersusun telah dijalankan bagi memanipulasi dan memobilisasi mahasiswa UiTM Shah Alam ke Stadium Bukit Jalil.
"Pastinya kami berasa sangat dukacita dan mengecam sikap Umno yang bukan sahaja telah memanipulasi mahasiswa tetapi pada masa sama telah mengaburi mahasiswa dengan memperdaya mereka untuk hadir ke satu program kesukarelawan, walhal sebenarnya dipergunakan untuk memenuhkan stadium bagi sambutan hari ulang tahun Umno," kesalnya.
Beliau turut menuntut Naib Canselor UiTM Prof Emeritus Datuk Dr. Hassan Said untuk menjelaskan mengapakah pelajar universiti itu dipaksa hadir ke program politik dengan surat pengecualian kuliah sedangkan hadir ke kuliah adalah satu tanggung jawab hakiki pelajar.

Dr Afif juga ingin tahu jumlah dana yang telah diperuntukkan untuk melakukan kerahan ini termasuk kos pengangkutan, makanan, pakaian dan cetakan sijil.

"Apakah semua dana yang dikeluarkan untuk program dan kerahan seperti ini adakah menggunakan dana Umno atau dana UiTM?" soal beliau.

Tiada ulasan: