Sabtu, 13 Mei 2017

PAS akan urus kedudukan Exco Selangor secara bertertib, kata Zuhdi

Oleh Nur Atiqah Abd Samad & Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: PAS akan memastikan bahawa segala keputusan yang bakal diambil berkaitan kedudukan Exconya di Selangor diputuskan secara bertertib oleh Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.
 
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Dr Zuhdi Marzuki menjelaskan, keputusan untuk memutuskan hubungan tahaluf siyasi dengan PKR tidak melalui proses yang mudah, sebaliknya ia dinilai daripada segi dasar dan hukum oleh Majlis Syura Ulama.
 
"PAS buat keputusan untuk putus hubungan tahaluf ini secara tertib dan cermat. Ia bermula dengan desakan ahli akar umbi, kemudian dibawa kemuktamar, kemudian dinilai dari segi dasar dan hukum putus tahaluf ini oleh Majlis Syura Ulama.
 
"Sekarang untuk melaksanakan keputusan putus tahaluf itu akan dibincang secara masak oleh Jawatankuasa Kerja PAS Pusat. Ia termasuklah tentang kedudukan exco di Selangor.
 
"Sebagai parti yang berdisiplin, semua keputusan yang dibuat oleh PAS adalah bertertib dan cermat," katanya kepada Antarapos melalui aplikasi Whats App.
 
Semalam Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali memaklumkan bahawa kedudukan tiga Exco PAS di Selangor kekal sehingga Pilihan Raya Ke-14 (PRU14).
 
Namun hari ini, memetik sumber The Star Online, Azmin berkata sebaliknya apabila meminta Exco berkenaan melepaskan jawatan mereka.
 
Permintaan mengejut Azmin itu dibuat semasa mesyuarat selama satu jam dengan Datuk Iskandar Samad, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi dan Zaidy Abdul Talib pagi semalam.
 
Tetapi PAS melalui Timbalan Presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bertegas, Exconya hanya akan berundur jika mendapat perkenan Sultan Selangor.

Tiada ulasan: