Jumaat, 5 Mei 2017

Manifesto dan logo perlu seiring, kata pemerhati

 
Tiga logo yang dicadangkan bagi mewakili gabungan pembangkang pada pilihan raya akan datang menunjukkan ia tidak serius.


awang-pawi-pakatan

PETALING JAYA: Sebaik mana manifesto yang ditawar Pakatan Harapan (PH) kepada rakyat untuk pilihan raya akan datang masih belum dapat memberikan gabungan pembangkang itu kemenangan sekiranya logo mereka tidak menarik, kata Dr Awang Azman Pawi.

Penganalisis politik dari Universiti Malaya itu berkata, manifesto dan logo perlu seiring dalam menawan hati pengundi.

“Logo dan manifesto sama pentingnya dalam faktor penarik undi. Ia mencerminkan imej Pakatan di mata pengundi dan akan menunjukkan imej pemikiran Pakatan dalam perjuangan politik,” katanya kepada FMT.

Beliau mengulas pelbagai kritikan dan reaksi negatif selepas 3 cadangan logo yang disenarai pendek PH dimuat naik di Facebook baru-baru ini.

Dua daripada 3 logo itu menunjukkan grafik separa matahari dengan perkataan “Harapan” di bawahnya, masing-masing dengan latar belakang kuning dan merah.

Satu lagi logo menunjukkan gambar ibu jari menuding ke atas (thumbs up) dengan perkataan “Pakatan Harapan”.

Selepas dikritik hebat pengguna media sosial, gabungan itu semalam membuka peluang kepada orang ramai untuk mengemukakan cadangan logo, yang dijangka akan dimuktamadkan dalam masa 2 minggu.

Awang Azman berkata logo seperti yang dikemukakan 2 hari lepas mencerminkan gabungan itu tidak serius malah tergesa-gesa menghasilkan logo untuk mengejar tarikh pilihanraya.

Menurutnya, sesuatu logo perlu mendapatkan keyakinan pengundi, sesuatu yang gagal dicapai 3 logo yang dicadangkan.

“Logo mampu menarik hati dan memberi keyakinan pengundi bukan sahaja dari segi reka bentuk estetika tetapi mempunyai semangat zaman, intipati pemikiran dan perjuangan,” katanya.

Tiada ulasan: