Jumaat, 19 Mei 2017

Laluan sukar Shafie Apdal jadi ketua menteri

THE MALAYSIAN INSIGHT

Laluan sukar Shafie Apdal jadi ketua menteri
Shafie Apdal perlu menyelesaikan beberapa perkara sebelum berfikir untuk memberi tamparan hebat kepada Umno pada Pilihan Raya Umum ke-14 nanti. – Gambar fail The Malaysian Insight
 
SHAFIE Apdal mempunyai beberapa perkara yang berpihak kepadanya dalam usaha memperoleh kemenangan besar pada pilihan raya akan datang: pengundi muda di Sabah menilai beliau pada kedudukan paling tinggi di kalangan ahli politik di negeri ini dan mempunyai kedudukan yang baik di kalangan pengundi Islam.

Bagaimanapun, terdapat dua perkara perlu diberi perhatian oleh bekas pemimpin Umno yang berharap memberi tamparan kepada bekas partinya pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) itu.

Pertama: Walaupun sudah mengadakan perhimpunan di seluruh negeri dari Oktober hingga awal April, Bumiputera bukan Islam dan pengundi Cina masih belum membuat keputusan mengenai beliau.

Kedua: Banyak lagi yang perlu dilakukan Parti Warisan Sabah. Kira-kira 40% daripada pengundi Sabah memberi parti penilaian negatif, manakala 28% melihatnya sebagai pendatang baru secara positif manakala selebihnya tidak mempunyai sebarang pendapat mengenai parti itu.

Penemuan ini didedahkan dalam kaji selidik yang dijalankan The Malaysian Insight dan dijalankan Merdeka Center bulan lalu. Sebahagian 905 pengundi Sabah mewakili semua kumpulan dan demografi negeri ini ditemuramah dalam tempoh dua minggu.

Shafie menarik ramai khalayak di setiap sesi ceramah yang diadakan di Sabah dan mengatakan pengundi di negeri Malaysia timur bersedia untuk perubahan. 

Kaji selidik itu turut mengambil rasa kegelisahan dan tidak puas hati dengan beberapa isu tetapi ia juga jelas rakyat Sabah terangsang dengan dengan prestasi pembangkang. Banyak yang perlu dilakukan untuk Shafie dan pihak sepertinya sebelum mereka boleh mula bercakap tentang perubahan rejim.

Ini dibuktikan oleh fakta yang pemimpin individu Barisan Nasional (BN) Sabah dan parti mereka terus menerima penilaian yang tinggi.

Menurut ketua pembangkang Sabah, punca mengapa penduduk negeri itu melihat parti pembangkan dengan pandangan kelam kerana perpecahan dan bertanding menentang satu sama lain pada pilihan raya lalu.

Pemimpin veteran Parti Bersatu Sabah (PBS) Joseph Pairin Kitingan menikmati kedudukan disenangi tertinggi atau menjadi pilihan di kalangan ahli politik yang dinamakan dalam kaji selidik.

Kira-kira 55% daripada mereka yang ditinjau melihatnya dengan pandangan positif berbanding 29% yang berpendapat sebaliknya.

Pairin Kitingan disukai secara meluas banyak komuniti dan agama sama ada daripada golongan Islam atau bukan Islam di Sabah, kata Pengarah Eksekutif Merdeka Center Ibrahim Suffian.

Ketua Menteri Musa Aman menjadi pilihan 50% responden yang kebanyakannya terdiri daripada masyarakat Bumiputera Islam, wanita dan pengundi luar bandar.

Umno dan PBS, dua parti terbesar di Sabah, menarik kedudukan tertinggi di kalangan pengundi, menunjukkan asas kesetiaan terhadap parti yang dikumpul sejak beberapa dekad lalu, kata Ibrahim.

Shafie, memperoleh tahap pilihan keseluruhan sebanyak 42%. Di kalangan Bumiputera Islam,
penilaian terhadap beliau adalah pada 54% yang mungkin disebabkan kedudukannya sebagai pemimpin tertinggi Umno.

"Tetapi sebahagian besar Bumiputera bukan Islam dan rakyat Sabah Cina tidak membentuk satu pendapat,” kata Ibrahim.

"Perlu diingatkan Shafie juga mengumpul peratusan pilihan tertinggi di kalangan pengundi muda Sabah – dengan 62% daripada mereka berumur 20 tahun menyatakan sikap positif terhadapnya.”

Walaupun keputusan kaji selidik itu, Timbalan Ketua Warisan Sabah Darell Leiking agak yakin parti itu masih akan meninggalkan kesan dalam pilihan raya umum.

"Jumlah yang hadir pada program kami di sekitar Sabah amat menggalakkan terutama di Pantai Timur," kata Leiking kepada The Malaysian Insight.

Sementara itu, menurut Kitingan yang menerima 39% undi daripada responden yang menyenangi beliau berkata, "Jika kita boleh membentuk satu barisan bersatu dalam pilihan raya umum, dengan perlawanan satu lawan satu terhadap BN, kita mempunyai peluang mengambil alih negeri ini.
Penemuan lain kajian itu termasuk:

* Umno menjadi parti pilihan dengan jumlah keseluruhan tertinggi di kalangan semua parti politik di mana 50% daripada mereka yang ditinjau melihatnya positif berbanding 42% yang melihatnya secara negatif.

* PBS berkegemaran kedua dengan penarafan yang positif 49% berbanding negatif sebanyak 36%.

* Warisan menerima penarafan negatif di kalangan 40% mereka yang ditinjau manakala 28% melihat ia positif. Bagaimanapun kira-kira satu pertiga daripada mereka yang ditinjau tidak mempunyai pendapat mengenai parti baru itu. Hampir separuh (48%) daripada pengundi muda melihatnya secara positif.

* DAP yang mempunyai paling banyak kerusi di kalangan pembangkang diterima positif masyarakat Cina pada 57%.

* PKR mendapat penarafan negatif di semua kumpulan umur, masyarakat, kurungan pendapatan dan pekerjaan – bermakna lebih banyak responden melihatnya negatif berbanding positif.

Tiada ulasan: