Selasa, 16 Mei 2017

Kenapa Selangor saja, Kelantan bagaimana?, soal bekas senator PKR

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Bekas senator PKR Saiful Izham Ramli meminta parti itu tidak mempertikaikan keputusan putus hubungan tahaluf siyasi dengan PAS di Selangor sahaja.
 
Sebaliknya jelas beliau, PKR perlu memikirkan juga isu tamatnya kerjasama politik antara kedua-dua parti di Kelantan yang turut menerima kesannya.
 
Katanya PKR perlu mengarahkan semua anggotanya yang mendapat lantikan politik daripada Kota Darul Naim meletakkan jawatan.
 
Dengan itu, katanya, barulah rakyat melihat bahawa PKR meletakkan kepentingan rakyat dan prinsip lebih utama berbanding keperluan peribadi.
 
"Kalau nak melihat PAS mengarahkan pemimpin mereka yang mendapat lantikan politik di Selangor meletakkan jawatan, PKR kena mulakan langkah dulu untuk menunjukkn kita ada prinsip dalam konteks melaksanakan tanggungjawab kepada rakyat," katanya dipetik Malaysiakini.
 
Saiful Izham diminta mengulas mengenai perkembangan semasa membabitkan hubungan kerjasama PKR dan PAS yang secara rasmi berakhir selepas ia diluluskan Majlis Syura Ulama baru-baru ini.
 
Ekoran keputusan itu, pelbagai pihak berpendapat PAS tidak lagi wajar bersama dengan PKR dalam kerajaan negeri Selangor walapun mereka menjadikan maslahah rakyat sebagai alasan untuk kekal dengan kedudukan yang ada.
 
Selain jawatan exco, pemimpin dan anggota PAS juga dilantik ke beberapa jawatan dalam kerajaan negeri atau syarikat berkaitan kerajaan negeri.
 
Keputusan menamatkan kerjasama politik itu juga menyaksikan PAS akan berdepan dengan PKR dalam pilihan raya umum akan datang apabila mereka mengumumkan untuk bertanding di beberapa kerusi yang kini diwakili bekas rakan mereka itu.
 
 

Tiada ulasan: