Khamis, 25 Mei 2017

Kami akur titah Sultan tapi PAS jangan 'tikam belakang' - Amanah Selangor

Oleh Athirah Hanapiah
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Amanah Selangor akur dengan titah Sultan Sharafuddin Idris Shah yang berkenan mengekalkan tiga exco PAS dalam kerajaan negeri.
 
Pengerusinya, Ir Izham Hashim berkata pihaknya berlapang dada menerima keputusan tersebut kerana tidak mahu mewujudkan sebarang krisis yang boleh menjejaskan kestabilan pentadbiran negeri.
 
“Kita daripada awal dulu bila Datuk Seri Azmin berbincang dalam biro politik PKR, isu ini kami sebenarnya memang berfikiran terbuka sebab kita pun tidak mahu wujud sebarang ketidakstabilan dalam Selangor.
 
“Kita menghormati titah Sultan itu dalam masa yang sama juga kita ingin kestabilan kerajaan Selangor tetapi kalau PAS tidak mematuhi apa yang dipersetujui selepas ini, maka Pakatan Harapan (PH) harus mengambil tindakan lain, kita lihat macam mana,” ujarnya ketika dihubungi Antarapos sebentar tadi.
 
Bagaimanapun Izham mengingatkan PAS untuk tidak ‘tikam belakang’ dan 'mengambil kesempatan' di atas situasi kini, sebaliknya perlu sedar akan hakikat bahawa mereka yang bertindak memutuskan hubungan tahaluf siyasi dengan PKR.
 
“Bagi Amanah, kita berpandangan bahawa Pakatan Harapan (PH) kena memperkukuhkan kerjasama dalam pakatan dan memastikan kerjasama sekarang sehingga Pilihan Raya terutamanya PAS tidak menggunakan ruang yang ada dalam kerajaan untuk memperkukuhkan kedudukan mereka dalam masa yang sama akan menggunakannya untuk menentang PH daripada belakang.
 
“Itu yang kita paling bimbang sekali kerana PAS masih ada kedudukan di peringkat exco, ahli majlis, ketua kampung dan sebagainya, jadi dia akan gunakan kedudukan dia itu dari segi kewangan peruntukan kerajaan negeri bawah Pakatan untuk melawan kita balik dalam masa sekarang hingga Pilihan Raya,” ujarnya lagi

Tiada ulasan: