Sabtu, 13 Mei 2017

Jumpa persatuan bincang rungutan minyak turun

SINAR HARIAN
Jumpa persatuan bincang rungutan minyak turun
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainudin (tengah) beramah mesra dengan usahawan-usahawan tempatan selepas merasmikan Pameran dan Persidangan Franchise International Malaysia 2017 hari ini. - Foto Bernama
 
 
KUALA LUMPUR - Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hamzah Zainudin akan mengadakan pertemuan dengan persatuan pengusaha stesen minyak minggu depan bagi mendengar permasalahan yang timbul susulan penurunan harga minyak dan diesel.

Katanya, pendekatan bersemuka itu bagi membolehkan kementerian mendengar sendiri keluhan pengusaha terbabit yang mendakwa mengalami kerugian susulan penurunan harga bahan api itu sejak tiga minggu berturut-turut.

"Bila kita (kerajaan) melakukan sesuatu perkara, kita tidak boleh mengambil kira hanya kepada mereka (pengusaha minyak) semata-mata.

"Kita sebaliknya hendak menentukan bahawa pengguna juga perlu menikmati apa yang kerajaan lakukan. Maka biar saya berbincang dengan mereka dahulu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pameran dan Persidangan Francais Antarabangsa Malaysia (FIM) 2017 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Presiden Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM), Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz sebelum ini dilaporkan berkata penurunan harga minyak secara berturut-turut menyebabkan ramai pengusaha berdepan risiko gulung tikar.

Ia juga menyebabkan pengusaha terpaksa menanggung perbezaan harga antara masa pembelian stok minyak dan penjualan kepada orang ramai.

Terdahulu, Hamzah berkata FIM akan tampil dengan wajah baharu dan skala lebih besar pada masa akan datang dengan suntikan beberapa elemen baharu termasuk berbentuk karnival dan produk pelancongan.

Katanya FIM mempunyai potensi besar untuk dikembangkan dengan menambah baik aspek pelancongan untuk menarik lebih banyak francais dalam dan luar negara mengetengahkan budaya masing-masing.

"Sehubungan itu, satu perbincangan akan diaturkan pada bulan hadapan dengan kementerian lain termasuk Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) untuk menjadikan FIM sebagai satu program berskala besar serta memanjangkan tempoh pameran berbanding sebelum ini," katanya.

Katanya, dianggarkan sekurang-kurangnya 300 reruai boleh didirikan dalam FIM akan datang sekiranya 'wajah baharu' itu dilaksanakan, berbanding 90 reruai dalam edisi kali ini.

"Contohnya, kita boleh menggabungkan pavilion makanan dan minuman dari Malaysia, Thailand dan Vietnam dan menamakannya F&B ASEAN, jadi ia adalah sesuatu yang  amat menarik  bagi para pengunjung," katanya.

FIM 2017 yang merupakan edisi  ke-24 merupakan pameran francais khusus yang terbesar di Asia Tenggara, anjuran bersama KPDNKK dan Persatuan Francais Malaysia (MFA).

Pameran itu yang akan berakhir esok, bertujuan menggalakkan usahawan tempatan meningkatkan sistem perniagaan mereka kepada konsep perniagaan francais yang sistematik, sekali gus membantu syarikat membina jaringan perniagaan di pasaran tempatan mahupun antarabangsa.

KPDNKK turut menyasarkan jumlah pelaburan francais sebanyak RM370 juta hasil daripada jualan pakej perniagaan francais yang ditawarkan dalam FIM 2017. - Bernama

Tiada ulasan: