Khamis, 18 Mei 2017

Inilah Gaya Keganasan Amalan UMNO

Caspian

Siapa sangka, dalam satu majlis yang disiarkan secara langsung di seluruh negara, berlaku sedikit adegan bertumbuk di hadapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Malah, setiap apa yang berlaku di dalam progran TN50 bersama penggiat seni ini juga mungkin menjadi tontonan buat seluruh penduduk di dunia.

Dalam program yang sepatutnya menjadi percambahan ilmu, siapa sangka, penerbit filem tersohor berbangsa Cina, David Teo telah diserang oleh Mat Over yang dikenali sebagai ahli UMNO di Kuala Berang.

Alasannya mudah, David Teo dikatakan biadab di hadapan Najib walhal sudah memang menjadi cara David Teo apabila becakap. Lagipun, David Teo hanya menggunakan haknya selaku rakyat Malaysia untuk bersuara sesuai dengan amalan kebebasan bersuara di negara ini.

Persoalannya, dari sudut mana David Teo berlaku biadab? Adakah suara David Teo yang tinggi itu dikatakan biadab?

Memang agak melucukan apabila kejadian seumpama ini tidak pernah berlaku dalam apa jua bentuk dialog yang dilakukan oleh pemimpin Pakatan Harapan. Hadirin yang hadir akan kyusuk mendengar setiap butir bicara pemimpin tanpa sekalipun mahu menimbulkan perbalahan.

Mungkin ini cara UMNO dalam mempertahankan hak mereka. Jika tidak suka, mereka akan menampar sesiapa sahaja yang melawan cakap mereka. Kejadian berkenaan, bukan sahaja memalukan negara malah ianya turut bakal menjadi buah mulut setiap seorang penggiat seni.

Pasti mereka akan terfikir, adakah ini cara UMNO yang belagak hero di hadapan Najib namun menikus apabila di belakang ketua mereka?

Tiada ulasan: