Isnin, 22 Mei 2017

Dalam PKR Pun Ada Yang Cemburu

Caspian


Mohamed Azmin Ali


Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali enggan menyatakan pendirian berhubung saranan AMK Pulau Pinang yang meminta beliau mengekalkan tiga exco Pas dalam kerajaan Selangor.

Mohamed Azmin berkata, apa yang dibangkitkan oleh pihak sana didorong atas rasa cemburu terhadapnya.

“Mereka sebenarnya cemburu. Cemburu bukan datang dari luar, dari dalam parti pun ada.
“Cemburu untuk kebaikan parti, tidak mengapa,” kata Mohamed Azmin di Kongres Nasional Tahunan PKR ke-12, di sini, hari ini.

Kerajaan Selangor disaran untuk mencontohi tindakan kerajaan Pulau Pinang yang masih mengekalkan Adun Pas dalam pentadbiran walaupun tahaluf siyasi antara kedua pihak terputus sebelum ini.

Ketua AMK Pulau Pinang, Afif Baharuddin berkata, sehingga hari ini, kerajaan negeri masih menjemput Adun terlibat ke mesyuarat kerajaan negeri Adun Pakatan Harapan di Pulau Pinang.

Sebelum ini, Mesyuarat Majlis Syura Ulamak Pas telah sepakat membuat keputusan untuk menamatkan tahaluf siyasi atau kerjasama politik dengan PKR.

[ARTIKEL BERKAITAN: Selangor kena contohi Pulau Pinang]

Susulan perkembangan itu, PKR telah mengarahkan semua ahlinya untuk melepaskan jawatan lantikan politik di dalam kerajaan Kelantan.

Namun begitu, exco Pas yang masih bertugas di dalam kerajaan negeri Selangor enggan melepaskan jawatan selepas tahaluf siyasi berkenaan diputuskan.

Mohamed Azmin menambah, Selangor dan Pulau Pinang seharusnya tidak bersaing sebaliknya harus melengkapi antara satu sama lain.

“Mana-mana (AMK) Pulau Pinang buat tetapi Selangor tidak buat, Insya-ALLAH kami akan buat, tetapi mana-mana yang Selangor sudah buat dan AMK Pulau Pinang belum buat, maka tolonglah buat,” katanya lagi.

Sementara itu, Mohamed Azmin ketika ditemui selepas penangguhan kongres menjelaskan tiga Exco Pas masih kekal dalam kerajaan negeri buat masa ini.

“Mereka (Exco Pas) masih di situ (dalam kerajaan Selangor),” jawabnya ringkas.

Tiada ulasan: