Sabtu, 20 Mei 2017

BN umum calon PRK Pujut selepas Gawai

ANTARAPOS.COM

Post Pic
KUCHING: Barisan Nasional negeri akan bermesyuarat dalam masa terdekat untuk membuat keputusan mengenai calon dan persiapan bagi menghadapi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pujut.
Ketua Menteri, Datuk Abang Johari Abang Openg yang juga pengerusi BN negeri berkata, gabungan itu tidak tergesa-gesa berbuat demikian, memandangkan ia akan mengumumkan calonnya selepas sambutan Gawai akan datang.
“BN dijangka memenangi pilihan raya kecil itu,” katanya ketika ditemui pemberita di bangunan DUN semalam.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam mesyuarat khas hari ini menetapkan PRK DUN Pujut diadakan 4 Julai, manakala penamaan calon pada 20 Jun ini.
PRK DUN Pujut diadakan berikutan pelucutan kelayakan keanggotaan penyandangnya, Dr Ting Tiong Choon daripada DAP sebagai adun oleh DUN Sarawak pada 12 Mei lepas.
DUN Sarawak melucutkan kelayakan Dr Ting sebagai adun Pujut selepas usul dibuat Menteri Perdagangan antarabangsa dan E-Dagang negeri, Datuk Seri Wong Soon Koh merangkap presiden Parti Rakyat Bersatu (UPP) yang beliau mempunyai 2 kewarganegaraan, iaitu Malaysia dan Australia.
Usul itu diluluskan selepas mendapat sokongan 70 adun, manakala 10 yang lain membantah.
Pada Pilihan Raya Negeri ke-11 Mei 2016, Dr Ting menang dengan majoriti 1,759 undi menewaskan 3 calon lain, iaitu Datuk Hii King Chiong (BN), Jofri Jaraiee (PAS) dan Fong Pau Teck (Bebas).

Tiada ulasan: