Isnin, 8 Mei 2017

Anak, Hisbah syok sendiri: Shahrir

Anak, Hisbah syok sendiri: Shahrir
Razali bersama Shahrir pada sidang media pengumuman Sambutan Hari Peneroka Felda 2017 peringkat Kebangsaan hari ini. - Foto Bernama
 
PUTRAJAYA - Felda menyifatkan usaha pertubuhan bukan kerajaaan (NGO) Persatuan Anak Felda Kebangsaan (Anak) dengan kerjasama NGO Hisbah Center For Reform (Hisbah) dalam memerangi gejala rasuah di kawasan Felda adalah sebagai tindakan 'syok sendiri'.

Pengerusinya, Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata, Felda terlebih dahulu telah mengambil langkah tersebut dengan mengangkat ikrar anti rasuah bersama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum ini.

"Sebelum ini kita lebih mendahului mereka dalam memperbetulkan secara dalaman dengan memupuk amalan integriti dan juga amalan menolak perbuatan rasuah.

[ARTIKEL BERKAITAN: Dua NGO bergabung 'serang' Parlimen Najib]

"Jadi, apakah langkah yang mereka lakukan ini akan lebih berkesan," katanya pada sidang media pengumuman Sambutan Hari Peneroka Felda 2017 Peringkat Kebangsaan, hari ini.

Semalam, Anak dan Hisbah menandatangani memorandum memerangi rasuah di kawasan Felda.

Presiden Anak, Mazlan Aliman berkata, persefahaman itu dimeterai selaras usaha kesedaran dalam bentuk kempen dan mendedahkan perilaku rasuah di Felda.

Katanya, selain mengangkat ikrar, Felda turut mewujudkan dasar 'whistleblower' (pemberi maklumat) dalam memerangai rasuah.

"Apa yang kita mahu tingkatkan adalah nilai integriti di dalam Felda di kalangan petugas dan pengurusannya di pelbagai peringkat.

"Dengan dasar amalan whistleblower, tindakan boleh diambil dan salah laku boleh dicegah lebih awal," katanya.

Ketika ditanya mengenai sasaran utama ke dua-dua NGO tersebut yang mahu memberi fokus kepada kawasan Parlimen Pekan, Shahrir berkata, ia adalah semata-mata untuk menarik perhatian media.

"Apa yang dilakukan hanya untuk mendapatkan perhatian media," ujarnya.

Tiada ulasan: