Selasa, 23 Mei 2017

Amanah pastikan pemegang jawatan penting isytihar harta

MALAYSIA DATELINE

Mohd Anuar TahirMohd Anuar Tahir


Parti Amanah Negara (Amanah) akan memastikan semua jawatan penting dalam masyarakat seperti wakil rakyat, ahli majlis, ketua kampung dan lain-lain mengisytiharkan harta melalui Akuan Berkanun di bawah Akta Akuan Berkanun 1960.

Setiausaha Agungnya Mohd Anuar Tahir berkata ia dicadangkan dilakukan secara berkala iaitu setiap tahun.

"Amanah percaya bahawa tindakan ini menjadi sinar harapan baharu buat rakyat dalam pentas demokrasi di Malaysia. Semoga tindakan ini menjadi panutan parti-parti politik dan rakyat keseluruhannya dalam mengangkat taraf pentas demokrasi di Malaysia," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution baru-baru ini bahawa calon yang dipilih PKR untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-14 nanti wajib mengisytiharkan harta masing-masing.

Beliau berkata keadaan politik semasa sudah berubah kerana rakyat berhak memilih pemimpin yang bersih dan dilihat bersih dari sebarang salah laku.

"Saya memuji kenyataan rakan karib saya Datuk Saifudin Nasution bahawa budaya baharu akan diperkenalkan dengan memastikan calon-calon Keadilan yang bakal bertanding pada PRU14 perlu mengisytiharkan harta.

"Malah, langkah ini juga telah dimulakan oleh beberapa wakil rakyat Pakatan Harapan termasuk Rafizi Ramli (30 November 2016), Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa (9 Disember 2016), Lim Guan Eng (12 Jan 2012) dan lain-lain," kata Anuar.

Bagaimanapun menurut Anuar, usaha ini tidak memadai jika hanya dilakukan oleh mereka yang berada di pihak pembangkang sebalikya lebih penting untuk dilakukan oleh pihak kerajaan.

"Malah lebih penting lagi pimpinan Umno-BN yang menduduki posisi-posisi penting rakyat yang terdedah kepada penyelewengan," katanya.

Tiada ulasan: