Isnin, 10 April 2017

Umno P. Pinang bawa usul desak Guan Eng letak jawatan pada sidang DUN

ANTARAPOS.COM
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Umno Pulau Pinang akan membawa usul untuk mendesak Lim Guan Eng meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dijadual pada 19 Mei ini.
 
Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri itu, Datuk Seri Zainal Abidin Osman berkata, usul itu berikutan Guan Eng kini sedang berdepan pendakwaan di mahkamah atas dua tuduhan rasuah termasuk pembelian banglo di bawah nilai pasaran.
 
Menurut beliau, usul itu juga berikutan tindakan Kerajaan DAP Pulau Pinang mahu membawa usul mengecam Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya berhubung perbahasan beliau mengenai Rang Undang-Undang Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak di Parlimen baru-baru ini.
 
Guan Eng, yang juga Setiausaha Agung DAP, menghadapi dua pertuduhan rasuah berhubung penukaran status tanah daripada pertanian kepada perumahan; serta pembelian lot tanah dan banglo di bawah nilai pasaran.
 
Bagi pertuduhan pertama, Guan Eng dituduh sebagai penjawat awam, iaitu Ketua Menteri Pulau Pinang, menggunakan kedudukannya mendapatkan suuapan untuk dirinya dan isterinya, Betty Chew Gek Cheng, dengan meluluskan permohonan penukaran tanah pertanian kepada perumahan awam di daerah barat daya Pulau Pinang kepada sebuah syarikat, Magnificient Emblem Sdn. Bhd.
 
Bagi pertuduhan kedua, Guan Eng sebagai penjawat awam iaitu Ketua Menteri Pulau Pinang, dituduh mendapatkan untuk dirinya satu lot tanah dan banglo di alamat No. 25, Jalan Pinhorn di sini pada harga yang di bawah nilai pasaran daripada Phang Li Koon pada harga RM2.8 juta sedangkan nilai pasaran ketika itu ialah RM4.27 juta.
 
Mahkamah Tinggi Pulau Pinang menetapkan 25 April ini untuk pengurusan kes.
 
 

Tiada ulasan: