Rabu, 12 April 2017

PKR Selangor sokong RUU 355

ANTARAPOS.COM
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: PKR Selangor mendokong semua usaha positif dalam usaha memartabatkan undang-undang syariah serta institusi Mahkamah Syariah di negara ini.
 
Ketua Penerangannya, Shuhaimi Shafiei berkata demikian sebagai sokongan kepada kenyataan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
 
Ujar beliau, adalah wajar hak seseorang Ahli Parlimen untuk membentangkan apa jua cadangan Rang Undang-undang Persendirian mengikut peraturan dewan, dihormati.
 
"Apa yang dinyatakan Anwar bukanlah perkara baru atau bersifat u-turn, dan ia pastinya bukan disebabkan ada tekanan terputusnya tahaluf siyasi dengan PAS, maka Anwar mengeluarkan kenyataan itu.
 
"Anwar hanya mengulangi kenyataan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah wan Ismail sebelum ini yang tegas meminta untuk menghormati hak Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membentang usulnya," katanya dalam satu kenyataan.
 
ADUN Sri Muda itu juga menambah, adalah penting untuk pihak Speaker Dewan Rakyat membenarkan usul RUU 355 itu dibahaskan pada sidang akan datang.
 
Ujarnya, ia bagi memberi peluang kepada semua Ahli Parlimen untuk memberikan pandangan mereka melalui perbahasan yang matang demi kepentingan rakyat.
 
"Malah pencerahan dibuat Abdul Hadi dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan adalah bukti bahawa RUU 355 bukanlah berkaitan undang-undang hudud dan ia tidak melibatkan orang bukan Islam," katanya. 
 
Justeru dengan penjelasan itu, kata beliau, PKR Selangor sekali lagi menegaskan bahawa RUU 355 wajar diberi sokongan dan perhatian oleh umat Islam, tambahan ia sama sekali tidak menyentuh hukuman kepada orang bukan Islam.
 
Dalam masa yang sama, kata beliau, pihaknya kekal menghormati hak beragama bagi penganut agama yang lain.
 
Dalam situasi Selangor, kata Shuhaimi, pihaknya sedaya upaya memartabatkan kedudukan agama Islam dan institusinya.
 
"Kita bersedia untuk menyertai perbincangan khusus bagi menyampaikan pandangan serta pendirian dalam perkara ini, sebelum dibawa ke satu jawatankuasa pilihan khas Parlimen yang mana kami mahu ia dibentuk segera," katanya.
 
 

Tiada ulasan: