Selasa, 4 April 2017

Ada ‘kemaluan’ lelaki di kerusi kereta api, nak tahu kenapa?

 
Pengguna yang menaiki kereta api itu serba salah sama ada untuk duduk di atas kerusi itu atau sebaliknya.


penis-seat

Penumpang dalam perjalanan pulang dari kerja menggunakan kereta api City Metro di pusat bandar Mexico terkejut dengan sebuah kerusi duduk di dalam koc yang dibentuk seperti tubuh badan seorang lelaki.

Peliknya ia bukan sekadar ada bentuk badan lelaki tetapi lengkap dengan alat sulit lelaki dan papan tanda pada tingkap tertulis “lelaki saja” turut dilekatkan.

Satu lagi label di atas lantai betul-betul di depan tempat duduk itu pula tertulis; ia mungkin menjengkelkan anda lebih-lebih lagi ketika dalam perjalanan pergi balik kerja tetapi ia tidak setanding keganasan seksual yang dihadapi wanita setiap hari dalam perjalanan yang sama”.

Demikian gimik kempen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan pihak berkuasa Mexico City untuk mengetengahkan masalah gangguan seksual yang dihadapi wanita Mexico di kalangan pengguna pengangkutan awam.

Baru-baru ini satu rakaman video berkaitan kempen yang sama menunjukkan beberapa penumpang kereta api itu keliru, sama ada hendak duduk atau tidak di kerusi pelik itu.

“Sembilan daripada 10 wanita di bandar raya Mexico menjadi mangsa pelbagai bentuk keganasan seksual dalam kegiatan harian mereka,” kesimpulan yang dibuat di akhir video tersebut seperti yang dilaporkan oleh The Telegraph.

Kempen ini dihujani pujian kerana berjaya membawa isu gangguan seksual kepada khalayak namun ada yang menganggap ia masih gagal mengesan punca sebenar masalah gangguan seksual wanita di Mexico.

Apabila kempen itu bermula awal bulan ini, wakil wanita PBB Mexico, Ana Güezmes berkata kebanyakan lelaki tidak menganggap gangguan seksual sebagai satu jenis keganasan.

Melemparkan kata-kata kesat kepada wanita dan bersiul dianggap perkara yang sangat biasa.

“Kempen ini bertujuan untuk menukar pandangan itu. Kempen ini mahu lelaki berhenti berfikir gangguan seksual adalah perkara biasa.

“Ramai lelaki yang tidak mengganggu wanita dan kami mahu mereka bertindak berani dengan memperjuangkan kempen ini dan menyebarkan mesej, gangguan seksual bukan sesuatu perkara biasa dan boleh diterima masyarakat,” katanya.

LIHAT VIDEO DI SINI

Tiada ulasan: