Khamis, 30 Mac 2017

Umno Sanggup Jilat Ludahnya ...




 
Oleh Zainudin Maidin

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak mengumumkan selepas  Mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional bahawa kerajaan tidak akan mengambil alih pembntangan  Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Pindaan di bidang jenayah) atau RUU355.

Ini menyerlahkan kewarasan  UMNO mengutamakan rakan-rakan  sejati komponen Barisan Nasional yang tidak senang dengan pindaan itu dan menindakan kenyataan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri  Zahid Hamidi yang sanggup "kehilangan segelintir kawan kita tapi akan dapat kawan baharu yang kumpulannya lebih besar bersama kita."

Walaupun Zahid tidak memandai-mandai sendiri tetapi posting  saya pada  19 Mac 2017,meanggapnya agak beremosi dalam  kenyataannya itu  yang   tidak dibeli dengan mudah oleh Pas sebaliknya menimbulkan kecurigaannya,UMNO mahu mencuri pengaruhnya.

Presiden  Pas Datuk Haji Hadi  mahu melihat dulu draf  pindaan yang hendak dibentangkan  oleh kerajaan.

Bagaimanapun dengan  pembatalan hasrat kerajaan untuk mengambil alih pembentangan itu  tidak sahaja demoralised  kerajaan  tetapi juga Pas disamping mendedahkan prasangka mendalam yang terus terpendam antara kedua parti itu.

Ia menunjukan ketidakikhlasan  UMNO untuk berkerjasama  dengan sebuah parti yang tidak diyakini malah digeruni oleh semua walaupun UMNO menanam tebu dibibir.Kesan buruknya kepada  Pas,ia  terlihat bersendirian kembali dalam mengemukakan pindaan itu.Kerajaan BN memisahkan diri sekalipun mungkin akan disokong oleh wakil-wakil UMNO.

Untuk mengawal kecederaan politik yang terlalu teruk kepada UMNO dan Pas maka itulah Utusan Malaysia yang menjadi hysteria dengan pengumuman kerjaan sendiri akan mengambil tanggungjawab pembentangan, tiba-tiba menyembunyikan berita pembatalannya hanya sebagai  berita sampingan dimuka dalam sehingga sukar untuk ditemui.

Ini juga menyerlahkan  kerjasama  Pas dan UMNO tidak boleh berlaku atas sentimen Melayu dan Islam. UMNO yang dari asal percaya kepada masyarakat berbilang kaum dan agama  tidak sehati dan  dan sejiwa dengan Pas yang  pendekatan dan dasarnnya bersifat retorik,keras,perkauman  dan melampau.

Kerjasama yang nampak berlaku sekarang lebih terdorong oleh kepentingan politik Najib dan Hadi dan bukannya perpaduan Melayu dan Islam.

Maka  itu percubaan untuk mengkhianati sesama sendiri terus berlaku disebalik tabir.Pendedahan klip video Presiden Pas Haji Hadi mahu "UMNO serahkan lima negeri kepada Pas dan mereka boleh ambil yang lain", walaupun dinapikan tetapi cukup mencederaparahkan hubungan UMNO PAS diakar umbi terutama di kalangan UMNO.

Maka itu tidaklah heran jika kerajaan BN  yang bagitu ghairah dan bersemangat tinggi  dalam komitmennya untuk menyokong  RUU355,tiba-tiba memprojekan  Pas kepada rakyat dalam keadaan sendirian dan sekali lagi dalam keadaan tidak pasti samaada ianya akan dibentangkan dalam sidang Parlimen kali ini.-http://zamkata.blogspot.my/


Tiada ulasan: