Khamis, 30 Mac 2017

Tergadai Lagi!! Hakcipta Lagu Isabela Kini Milik Indonesia?

 Suara Kebenaran



Trend menggadai harta milik negara kini semakin menjadi-jadi.  Terbaru, sumber dalaman industri muzik tempatan memaklumkan Pakatan Harapan bahawa hakcipta lagu Isabella yang berasal dari negara ini, sekarang sudah dibeli oleh sebuah syarikat dari Indonesia dengan harga yang sangat lumayan.

Lagu ini masih popular di Indonesia walaupun akan berusia 30 tahun pada 2019.  Difahamkan, lagu berkenaan telah diadaptasi dalam beberapa versi di negara tersebut sehingga generasi muda negara itu tidak menganggap lagu Isabella ini berasal dari Malaysia, sebaliknya negara mereka.

Tidak hairan ada pihak yang masih berminat untuk membeli hak cipta lagu berkenaan pada harga yang tinggi.

Sumber yang sama turut memaklumkan bahawa royalti lagu itu sudah tidak lagi dibayar kepada pencipta asal lagu tersebut sejak pertengahan tahun lepas lagi.

Jika ini benar, Pakatan Harapan melihatnya sebagai suatu yang malang.  Walaupun hanya sebuah lagu, ia tetap harta warisan negara yang sepatutnya dipelihara dengan baik.  Kita telah melihat bagaimana syarikat luar mengaut keuntungan berlipat ganda hasil kerja keras seniman dari negara ini seperti dalam kes membabitkan Seniman Agung P Ramlee.

Seolah-olah kita tidak belajar dari sejarah.

Tiada ulasan: