Selasa, 28 Mac 2017

Pulangkan KL kepada Selangor, beri kuasa autonomi

OLEH NAZLI IBRAHIM

Xavier


SHAH ALAM: Selangor wajar diberikan kuasa autonomi ekoran kemampuannya berdikari bagi menguruskan ekonomi, menjaga kebajikan rakyat dan membangunkan negeri lebih baik berbanding Kerajaan Persekutuan.

Ahli Dewan Negeri Seri Andalas, Xavier Jeyakumar berkata, selain itu Kerajaan Persekutuan juga patut mengembalikan Kuala Lumpur kepada Selangor.

“Sekarang banyak isu autonomi dibangkitkan termasuk berkenaan Sabah dan ada juga bangkitkan isu Bangsa Johor. Jadi, mengapa Selangor tidak boleh dapatkan kuasa autonomi dan kembalikan Kuala Lumpur kepada Selangor,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan usul menyembah ucapan terima kasih di atas titah ucapan Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor di Dewan Negeri Selangor (DNS) di sini, hari ini.

Katanya, Selangor boleh mengambil model di Amerika Syarikat, Kanada, India dan negeri lain yang mempunyai sistem kuasa autonomi lebih luas.

Sebelum itu, ADN Sekinchan, Ng Suee Lim turut membangkitkan isu sumbangan Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri yang tidak setimpal dengan sumbangan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kepada ekonomi negara.-NFN-

Tiada ulasan: