Rabu, 29 Mac 2017

Pemimpin DAP perlu hati-hati cakap soal rasuah

Oleh Zeanaaima Mohd Yusof
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Pemimpin DAP, dinasihatkan agar lebih berhati-hati ketika bercakap soal rasuah yang cuba dikaitkan dengan Barisan Nasional (BN) kerana dikhuatiri akan terpalit kembali kepada partinya sendiri.
 
ADUN Permatang, Datuk Sulaiman Abdul Razak berkata pemimpin BN lebih bertanggungjawab dengan mengambil cuti untuk membolehkan siasatan ke atasnya dilakukan pihak berkuasa.
 
Beliau kemudiannya merujuk sikap yang diambil Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang enggan bercuti atau meletakkan jawatan selepas dirinya didakwa di mahkamah atas tuduhan rasuah.
 
"ADUN-ADUN DAP yang nak bercakap pasal rasuah ini, patut tengok parti dia dululah. Jangan sampai nanti memalukan diri sendiri, membuat hujah dalam Dewan (DUN), direkod dalam hansard, tapi dalam masa yang sama gagal pertahankan ketua mereka sendiri.
 
"Pemimpin BN, disoal siasat sahaja oleh SPRM pun, dah bercuti apatah lagi kalau dah didakwa. Ini menunjukkan bahawa BN ini lebih bertanggungjawab dan kita lebih telus dalam isu-isu berkaitan rasuah," ujarnya kepada pemberita di lobi DUN Selangor.
 
Sulaiman berkata demikian merujuk kes Exco Johor, Datuk Abdul Latif Bandi yang mengambil keputusan bercuti daripada menjalankan tugasnya dalam kerajaan negeri bagi membolehkan siasatan dijalankan ke atasnya.
 
Abdul Latif memohon cuti selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan anak dan pegawainya berhubung dakwaan penyelewengan hartanah di Johor bernilai RM15.5 juta.  
 
Sulaiman kemudiannya menambah, sikap Abdul Latif berbeza dengan Guan Eng.
 
"Ketua Menteri Pulau Pinang dalam kesnya, dia dah didakwa bukan baru disiasat tapi dah didakwa di mahkamah. Tapi langsung tak bersedia untuk bercuti atau letak jawatan," ujarnya.
 
Guan Eng sebelum ini didakwa di Mahkamah Sesyen George Town atas dua pertuduhan rasuah membabitkan penyalahgunaan kuasa berhubung isu permohonan pengezonan semula status tanah dan pembelian banglo di Jalan Pinhorn. 
 
Kes itu sepatutnya dibicarakan 27 Mac lalu namun ditangguhkan hingga rayuan mereka mencabar Seksyen 62 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 selesai.
 
Pada 7 Mac lalu, mahkamah menolak dua notis usul difailkan Guan Eng untuk mengisytiharkan Seksyen 62 Akta SPRM 2009 sebagai tidak berperlembagaan dan tidak sah yang difailkan mereka pada 6 Januari lalu.
 
 

Tiada ulasan: