Jumaat, 31 Mac 2017

Pakai Tok Lebai, Perangai Hodoh Pun Tak Elok Juga, Sindir Azmin

LIHAT VIDEO DI SINI

 “Pakai (macam) Tok Lebai tetapi perangai hodoh pun tak elok juga!,” demikian cercaan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali ke atas pimpinan PAS.


Azmin berkata demikian sebagai melanjutkan sindirannya dalam Twitter sebelum ini berbunyi, “Ada tok lebai nak tawan Selangor. “Kawasan sendiri pun kalah tersungkur,”

Beliau yang juga Timbalan Presiden PKR berkata sepatutnya ‘Tok Lebai’ tidak mengeluarkan kenyataan untuk ‘tawan Selangor’ yang telah diperintahnya.

“Namun, kita tahu ada masalah (berkenaan hubungan PKR dan PAS), tetapi saya kira boleh kita runding.
“Tetapi, janganlah kita (nak) tawan sesama kita. ‘Saya nak tawan Selangor’..eh..tersinggunglah saya.

“Tak payah lah pakai (macam) Tok Lebai. Lebai tak lebai ni pun dalam hati. Kalau pakai (macam) Tok Lebai perangai hodoh tak boleh juga,” katanya dalam satu majlis anjuran PKR baru-baru ini.

Pada 21 Mac lalu, Ketua Dewan Pemuda PAS pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata Selangor adalah antara lima negeri yang menjadi sasaran PAS pada PRU14.

Beliau berkata walaupun matlamat besar parti untuk menawan seluruh negara, PAS perlu meletakkan sasaran yang realistik berdasarkan kemampuan parti termasuk jentera yang ada.

“Kita melihat lima negeri termasuk Selangor sebagai sasaran. Yang ada sekarang adalah hasil daripada PRU13 yang mana kita bersetuju PKR memimpin.

“Sekarang sudah berbeza dan tidak sama dengan PRU13, kita buat sasaran kita,” katanya kepada Sinar Harian.

Beliau mengulas ucapan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menyebut hasrat PAS memimpin Terengganu, Kelantan, Kedah, Perak dan Selangor, manakala yang lain terserah kepada UMNO.
Nik Abduh menafikan sasaran yang dibuat hasil pakatan dengan UMNO, sebaliknya dilakukan berdasarkan kemampuan PAS sendiri.

“Ini sasaran kita bersama yang dibuat PAS Pusat, (dipersetujui) di semua peringkat. Kita mahu lebih banyak kerusi.

“Yang Tok Guru (Abdul Hadi) sebut negeri UMNO dah perintah, makna kekal, bukan bermakna ada satu pakatan, sekiranya Pakatan Harapan nak, dia kena usaha sendiri,” katanya.

Dalam satu kenyataan di laman Facebooknya, Nik Abduh berkata, sering kali pihak berkenaan menyatakan mahu menawan Kelantan dengan meletakkan calon di kawasan PAS bertanding.

“Sebelah sana (PAN) sering cakap nak kalahkan PAS di Kelantan, akan bertanding di semua kawasan PAS tanding. Bila sebelah sini (PAS) cakap nak tawan dan tambah empat atau lima negeri lagi dan bakinya BN kekal perintah, sebelah sana mula meroyan kata PAS kerjasama dengan UMNO,” katanya

Tiada ulasan: