Ahad, 26 Mac 2017

Muhyiddin syor Barisan Rakyat ganti Pakatan Harapan

 
Menurut Muhyiddin, PPBM juga mencadangkan gabungan berteraskan Melayu di mana parti pimpinannya itu akan menjadi parti utama mendukung perjuangan tersebut.


muhyidin-2


PETALING JAYA: Presiden Parti Bersatu Pribumi Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yassin mencadangkan Pakatan Harapan ditukar nama kepada Barisan Rakyat, gabungan berteraskan kepimpinan Melayu, bagi menghadapi Barisan Nasional (BN) dengan lebih mantap.

Menurut beliau, jika kesemua parti dalam Pakatan Harapan bersetuju pakatan pembangkang semasa boleh ditukar menjadi Barisan Rakyat.

Kata beliau, perkara tersebut akan dibincangkan dalam waktu terdekat.

“Mungkin kita boleh minta namakan Barisan Rakyat, Barisan Rakyat menentang Barisan Nasional,” kata bekas timbalan perdana menteri itu ketika berucap dalam program PPBM di Padang Rengas, Perak malam tadi.

PPBM diterima sebagai anggota keempat Pakatan Harapan minggu lalu. Awal bulan ini, Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan gabungan itu menukar namanya, mencipta logo yang sihat dan juga simbol dan pilihan raya manifesto.

Kata Muhyiddin, penerimaan cadangan itu bergantung kepada persetujuan pemimpin parti masing-masing dalam pembangkang.

“Kita nak tegakkan semula sistem yang telah kita tegakkan puluhan tahun sejak merdeka, yang sudah hampir runtuh, yang tak lagi mampu dipertahankan (Datuk Seri) Najib (Razak) dan kuncu-kuncunya,” lapor Malaysiakini memetik beliau, yang juga bekas timbalan presiden Umno dan timbalan pengerusi BN.

Sambil mengakui adalah sukar bagi PPBM sahaja boleh menewaskan BN, Muhyiddin berkata, itu sebabnya pihaknya memerlukan gabungan yang terdiri daripada parti-parti pembangkang.

“Kalau bersatu menanglah kita. Jangan lawan sesama sendiri, janganlah Amanah lawan PPBM atau lain-lain lagi,” kata beliau sambil menekankan formula satu lawan satu.

Menurut Muhyiddin, PPBM juga mencadangkan gabungan berteraskan Melayu di mana parti pimpinannya itu akan menjadi parti utama mendukung perjuangan tersebut.

“Ia perlu menjadi kerajaan yang dipimpin Melayu. Saya sedang menyebut ini di sini bukan kerana saya mahu untuk memihak kepada sesiapa tetapi kerana saya tahu majoriti rakyat Melayu,” kata beliau.

Laporan itu menambah, sambil mengakui hak-hak bukan Melayu juga harus dibela, Muhyiddin berjanji hak-hak kaum Melayu dan bukan Melayu di negara ini akan dilindungi.

“Sebab tu kena tentukan sebuah gerakan politik baru yang kita nak kepalai, mestilah yang berkekalan, bukan hari ni sahaja (tetapi) untuk jangka panjang,” katanya.

Tiada ulasan: