Jumaat, 31 Mac 2017

Berapa Kos Bawa Balik Rakyat Kita Dari Korea Utara?

Suara Kebenaran




Memang sudah jadi tanggungjawab kerajaan untuk membebaskan rakyat kita yang tersekat di Korea Utara akibat gangguan diplomatik yang disebabkan oleh kematian Kim Jong Nam di sini bulan lepas.  Jika Pakatan Harapan menjadi kerajaan pun, kita akan melakukan tindakan yang sama.

Justeru tidak timbul siapa hero, siapa hebat dan sebagainya.  Rundingan sebegini bukan susah dan pimpinan Pakatan Harapan boleh melakukannya pada bila-bila masa jika ia berlaku.

Malah lebih baik lagi pimpinan Pakatan Harapan mampu menyelesaikan kes ini tanpa melibatkan wang rakyat yang banyak.  ini berikutan persoalan berapa kos yang terpaksa dibayar rakyat untuk membawa 9 orang ini pulang?  Dari laporan media, kerajaan menggunakan jet jenis Bombadier Global Express untuk membawa pulang kesemua rakyat kita yang terkandas di negara itu.


Jet ini mempunyai kos operasi sebanyak USD 8,500 (RM 37,625) untuk setiap jam penerbangan dan melihat kepada jarak antara Kuala Lumpur ke Pyongyang sejauh (4,673km) dan kemudian ke Fuzhou, China pula untuk mengisi minyak sebelum balik ke Malaysia melibatkan jarak 3,166km, tidak kurang RM 10 juta hangus.

Kenapa tidak mengarahkan 9 orang ini ke Beijing sebelum pulang ke Kuala Lumpur menaiki penerbangan awam seperti biasa, bukankah lebih murah?

Siapa nak jawab ni, Anifah Aman ke?

Tiada ulasan: