Sabtu, 7 Januari 2017

Umno guna parti serpihan hadapi PAS di Kelantan?

ASLANI M 


 

KOTA BHARU: Mungkinkah peristiwa 1978 berulang kembali di Kelantan apabila parti serpihan bekerjasama dengan Umno bagi menumbangkan kerajaan PAS?

Ketika itu Berjasa, parti serpihan PAS yang diketuai Datuk Mohamad Nasir  bekerjasama dengan Umno bagi menumbangkan kerajaan negeri.

Suasana serupa juga dilihat boleh berlaku pada Pilihan raya Umum (PRU) ke-14 apabila serpihan PAS, Parti Amanah Negara (PAN) beriya-iya benar mahu bertanding di Kelantan.

Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, kemunculan PAN terutamanya di kawasan marginal PAS sedikit sebanyak boleh menjejaskan usaha bagi mempertahankan kerusi tersebut.

“PAN mungkin bekerjasama dengan Umno untuk tumbangkan kerajaan PAS di Kelantan seperti yang pernah dilakukan Berjasa pada PRU 1978.

“Kemungkinan itu tidak dapat ditolak, boleh jadi Umno taja calon daripada PAN di kawasan yang mereka anggap boleh menang,” katanya pada seminar Kekal Kelantan dan Budaya Politik Matang Sejahtera di Putik, hari ini.

Hadir sama Timbalan Mursyidul Am PAS, Ustaz Datuk Bentara Kanan Ahmad Yakob, Naib Presiden PAS Ustaz Idris Ahmad, Ketua Muslimat PAS Malaysia, Ustazah Nuridah Salleh, Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan dan pimpinan PAS negeri.

Sempena program itu seramai 700 anak muda menyertai konvoi motosikal bermula dari Masjid As-Salam ke Putik.

Oleh itu Mohd Amar mengajak jentera PAS di semua peringkat melipatgandakan usaha bagi mempertahankan kerajaan negeri yang ada sekarang.

PAN sebuah parti serpihan ditubuh bekas-bekas pemimpin PAS selepas mereka gagal mempertahankan jawatan pada muktamar PAS di Kuala Selangor pada 2015. Difahamkan ahli parti itu sekarang kira-kira 21,000 orang di seluruh negara.

Ustaz Ahmad pula berkata pendukung PAS di Kelantan hendaklah sama-sama mempertahankan kerajaan negeri di atas satu kesatuan bertindak.

“Kita hendaklah berusaha sedaya mungkin bagi mempertahankan kerajaan negeri yang ada sekarang. Sekarang kelihatan muncul satu kesedaran cinta kepada perjuangan.

“Kalau kita sayangkan Kelantan hendaklah kita mempertahankan kerajaan negeri seumpama Rasulullah SAW dan para sahabat mempertahankan Kota  Madinah ketika perang Ahzab,” katanya.

Sempena program itu juga dilancar gimik keahlian PAS ke satu juta yang dimiliki Ibrahim Salleh dari Wakaf Bharu, Tumpat. - HARAKAHDAILY 

Tiada ulasan: