Isnin, 30 Januari 2017

Khalid Samad nafi 'sembah' ayam putih

MALAYSIAKINI


Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad dari Parti Amanah Negara (AMANAH) hari ini menafikan dirinya 'menyembah' ayam seperti yang didakwa sesetengah pihak.

"Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.
Gong Xi Fa Chai bermaksud 'tahniah yang menjurus kepada mendapatkan lebih banyak kekayaan'.

"Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

"Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

"YBKS (Yang Berhormat Khalid Samad) telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

"Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara)," kata beliau dalam kenyataan.

Khalid berkata demikian ketika menjawab tuduhan di media sosial yang mendakwa beliau dan Naib Presiden PKR Rafizi Ramli - yang turut berada dalam video itu - telah menyembah ayam.

"Dalam usaha untuk dapatkan undi Cina DAP, ada yang sanggup sembah ayam putih," kata seorang pengguna Facebook bernama 'Pak Lang Farih' dalam laman Friends of PAS.

Catatan tersebut turut menyertakan paparan video satira Tahun Baru Cina 2017 oleh Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok yang menunjukkan Khalid dan Rafizi beraksi 'gong xi' kepada ayam dalam sangkar.

Mengulas lanjut, Khalid berkata, PAS sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun.

"Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY (Tahun Baru Cina) yang dibuat DAP.

"Seronokkah buat dan sebar fitnah," tanya beliau.


Tiada ulasan: