Jumaat, 16 Disember 2016

Selangor dapat kebenaran tangguh inkuiri persempadanan semula SPR

ANTARAPOS.COM

 Post Pic
 
KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan kerajaan negeri Selangor menangguhkan prosiding inkuiri oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung cadangan persempadanan semula kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) negeri itu. 
 
Pesuruhjaya Kehakiman, Azizul Azmi Adnan, membuat keputusan itu selepas berpuas hati kerajaan negeri memenuhi peruntukan bagi membolehkan penangguhan dibenarkan. 
 
Beliau dalam penghakiman berkata, kerajaan negeri menunjukkan keadaan istimewa untuk menangguhkan prosiding inkuiri itu. 
 
Katanya, kerajaan negeri selaku pemohon mempunyai kepentingan dan berhak membantah cadangan persempadanan semula di negeri terbabit. 
 
Jika penangguhan tidak dibenarkan, katanya, ia boleh menyebabkan prejudis dan memudaratkan pemohon, selain menyebabkan permohonan kebenaran semakan kehakiman dipohon Selangor untuk mencabar cadangan persempadanan semula, akan menjadi akademik. 
 
Mahkamah menetapkan 20 Januari depan untuk mendengar permohonan kebenaran itu. 
 
Kerajaan negeri melalui Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, memfailkan permohonan kebenaran itu pada 19 Oktober lalu.
 
 
 

Tiada ulasan: